Classic Wooden boats



Marieholm.jpg


Äntligen på rätt köl igen!


Så var båten ätnligen på rätt köl igen, dock med en ganska kraftig förskjutning i tidsprogrammet. Steg ett blev nya balkvägare, dom gamla hade redan återgått till naturen. Original var dessa tillverkade i massiv ek. Om detta berodde på ett överskott av ek på varvet, eller att man med stor säkerhetsmarginal ville garantera dessa båtars korta livslängd ska vi låta vara osagt. Men var tanken alternativ två lyckades man. Har tittat närmare på ett antal exemplar, alla med samma symtom; rutten balkvägare. Dess lyckligt ovetande ägare har bara tittat in under däck, "pickat" på den sida som syns från insidan. Det är inte där problemet sitter, utan mellan plasten och träet. Tids nog blir dom flesta ägare av dessa båtar varse då båten i kraftig motsjö plötsligt bygger om sig själv till "Bowrider" (båt med vindruta utan fördäck). Nog med galla, jag valde att likt alla erkända båtbyggare välja kärnfuru. För att uppnå ekens styrka och vridstyvhet skiktlimmades den nya balkvägaren i tre lager på plats. ontop!.jpg
Plywood next!.jpg Mellanskotten mellan sittbrunnarna fungerar även som bärande för skrovkonstruktionen. Dessa har där plastats fast i skrovsidorna. För att inte riskera att skrovet skulle tappa formen lät jag dessa sitta kvar. Dom var tyvärr "renoverade" av en tidigare ägare som tyckte att vinkelslipmaskin försedd med sliprondell och 60 papper var en mycket effektiv metod vid renskrapning. Dock med följden att de millimeterdjupa halvmåneformade risporna aldrig mer går att återställa snyggt. Så vad göra, valet blev en tre millimeter tjock mahognyfanér på var sida. Original var dessa skott målade men lite överrenovering kan man dock ta! Vissa detaljer behöver ett lyft.
Däckets konstuktion är dock ganska finurlig. Genom att fördäckets plywood skarvas på mitten och där spänns i ett svagt "krum" uppåt, hindras dessa från att kunna svikta nedåt och har därmed gjort alla däcksbalkar överflödiga. Detta innebar säkert inga problem vid nytillverkningen då man hade mallade bitar att montera. Mitt problem var att jag fick brottas med hela skivor. För att få rätt båge på däcket ställdes en regel under mitten. Med blod, svett, fyrtio tving och tårar drogs sedan sidorna ner mot balkvägaren. Där fästes plywooden sedan temporärt med Grabbers som sedan byttes mot mässingsskruv. Plywood on.jpg




Text & Bild:
Anders Jelving - Stockholm


Fortsättning av däcket....

Till Sweet Sixteen broschyrerna....


Back

© 2000 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.