Classic Wooden boats


Rivalogo

Riva Boat Co. - Cantieri, Sarnico ITALY.

Riva Boat Co. etablerades redan 1869, en ung Ernesto Riva började bygga fiskebåtar i Cantieri, Sarnico. Grundarens son Serafino anslöt sig till firman omkring 1920, nu började tillverkningen även innefatta mindre motorbåtar för nöjesbruk. Sarafino började bygga små förstklassiga sportbåtar i mahogny som han sedan tog med sig ut i europa för att tävla. Detta var i slutet av 30-talet. Detta gav Riva ett väkänt namn och ryckte om sig att vara mycket välbyggda och säkra. Vid tio års ålder började Sarafinos yngre son Carlo Riva intressera sig för båtbyggeri. Han lärde sig hela företaget, från konstruktion till ekonomi. Tillverkningen av s.k. runabouts pågick fram till 2.a världskrigets början. Efter kriget förändrades mycket, inte minst i Italien.

Riva
Rivas fabrik i Sarnico, Italien.

Carlos övertog varvet efter sin far Serafino. Vid 50-talets början var Rivabåtarna kända över hela världen, och Carlos Riva bestämde sig för att göra Riva Boat Co. till världens förnämsta båtvarv. Han spenderade nästkommande år med att resa runt bland dom största tillverkarna i såväl europa som USA, allt för att söka nya ideér till sitt "nya" varv hemma i Italien. Vad han fann var att europa låg långt efter vad det gällde teknik och tillverkning. Carlo reste hem och startade omedelbart ritandet på en ny serie båtar. Det blev tre varianter av "speedboats" i mahogny: Florida, Ariston och Tritone. Dessa tre båtar kom att utgöra Rivas huvudflotta under hela 60-talet. Försäljningen ökade lavinartat och 1954 hade man växt ur kostymen och Carlo lät bygga ett nytt varv med ren serieproduktion. Rivas grundtanke var enligt Carlo själv att bygga så säkra, problemfria och pålitliga båtar som bara var möjligt. Carlo insåg tidigt att kundkretsen kring dessa exlusiva båtar i dom allra flesta fall var allt utom mekaniker eller som dagens entusiaster, redo att meka lite för belöningen att få åka Riva!

Perfektion var allt för Riva. Carlo ville en gång för alla bli av med det gamla problemet med läckage, något som ju är normal för träbåtar. Glasfiberplast som vid denna tid blivit mycket populärt, inte minst inom båttillverkning lockade inte Carlo helt. Plywood som hade många fördelar just vid tillverkningen stod inte emot påfrestningarna, saltvatten, vind och sol gick hårt åt båtarna. Carlo Riva utvecklade en metod han kallade armerad laminat, denna nya produkt visade sig vara mycket starkare än ren plywood. Mahogny laminerades till rätt form istället för att basas och sedan böjas vilket var den traditionella byggmetoden. Riva Boat Co. var extrema i hela sitt tillvägagångssätt att tillverka och testa sina färdiga båtar. Under själva tillverkningen gjordes alla bitar mycket nogrant utifrån mallar vilket fick som resultat att alla Rivor är identiska i tal om form och mått

Riva Boat Co. Sarnico.
Rivas fabrik i Sarnico, Italien.

Alla motorer kördes minst tjugo timmar innan dom monterades. Väl i vattnet kördes alla båtar genom ett mycket tufft testprogram för se att allt fungerade som det skulle. Carlo satte kvalitétsribban mycket högt, allt skulle vara perfekt innan den färdiga produkten lämnade varvet för att skeppas ut till vilken ände som helst i världen.

Riva Tritone pic.jpg

Riva byggde det mesta av sina skrov och däck, målning och lackning (förnissa) gjordes dock på många exportbåtar i USA. Spant och övriga detaljer i rostfritt tillverkades i Italien av importerat rostfritt stål från Sverige. Hamnkapell och suffletter och övrig inredning tillverkades hos Riva Boat Co. efter import av materiell från Schweiz. Panoramarutan i säkerhetsglas kom från Belgien. USA fick med sina stora V8:or bidraga till det mittmonterade kraftpaketet. Chris Craft stod för dom lite mindre alternativen medan Chrysler återfinns i dom s.k. superavrianterna (Super-Ariston, Super-Aquarama etc.). Dessa togs till Riva Boat Co. där man utförde konventeringen för det tuffare saltvattnet. Om en Riva-båt trots sin kvalitét ska upprätthålla sin höga finish

Riva Tritone

måste den som alla andra båtar underhållas. Carlo Riva bestämde sig därför för att alla ägare av en Riva skulle kunna erbjudas service på hemmaplan. Han lät därför 1977 starta sina "Service-Center Marinas" på inte mindre än arton platser världen över. Como, Milan, Naples i Italien. Frankrike, Schweiz, Saudi arabien, Japan, Canada, USA, Libanon och Sverige var några av de övriga länderna.

I sin sträan att bygga världens exlusivaste "runabouts" ställde Carlo Riva extrema krav på sina leverantörer. Mahogny som importerats synades noga, färg och kvalitétkraven sållade bort c:a 80% av det hemtagna virket. Resterande 20% förvarades i speciella klimatanläggningar efter ådring, dimension och färgton. Allt försett med ett kodnummer. Som tidigare nämts byggdes sedan skroven efter mallar där toleransen var mindre än en millimeter. Allt virke följde sedan kodmärkningen, rätt färgton till rätt mall. På detta sätt fick man skrov och däck i absolut jämna färgtoner. Fribord, botten och däck laminerades med upp till sju lager, 45 graders vinkel i förhållande till varandra. Ytskiktet på alla inbordar-Rivor ä vida känt och har med åren kommit att bli deras varumärke. Upp till nio lager epoxilack, självklart mellanslipades allt för hand. Därför tog det också drygt två månader att lägga lacken på en medelstor Riva. Allt enligt givna rutiner. Första lagren ströks med några dagars intervall, följande sex lager ströks sedan med veckointervaller för att avslutas i en speciell avdelning med luftkonditionering där det sista lagret ströks i slutet av månad två. Tack vare detta tålamodskrävande arbete krävdes inget underhåll varje år, förutsatt att båten i hamn var försedd med det från fabriken medföljande heltäckande hamnkapellet.

Riva Ariston.jpg
Riva Ariston
Riva Ariston.jpg
Riva Aquarama Special

Riva Boat Co. likt andra många andra tillverkare av förstklassiga "leksaker" typ Rolls-Royce, Benley m.fl. gjorde mycket små modellförändringar genom åren. Vi har därför valt ut ett år i mitten av denna era, ett år då Riva-båtarna hade sin absoluta storhetstid. Nedan kan ni se Riva Boat Co. modellprogram 1966.



Riva Boats Co.

Modeller och specifikationer 1966.

Modeller och antal tillverkade. (övrigt)

SUPER FLORIDA

19'11" (6,27m) Öppen modell. s.k. utility.
Motor: 185 hk Chris Craft.

SEBINO 5,08x1,88
Chris Craft 4

1952-57  119st

ARISTON

21'8" (6,96m) Twin Cockpit runabout,
Motor: Chris Craft 185 hk.

CORSARO 5,29x1,88
BPM V8

1950-55   40st

TRITONE

26'4" (8,22m)Twin Cockpit, motorluckor bak.
Motor: 2st Chris Craft 185 hk.

JUNIOR 5,70x2,17
Riva V8

1966-72  626st

SUPER ARISTON

22'2" (7,32m)Twin Cockpit runabout.
Motor: Chrysler 290hk

FLORIDA 6,27x1,91
Chris Craft 4

1952-68  1134st

AQUARAMA

26'4" (8,22m)Twin Cockpit, soldäck bak.
Motor: 2st Chris Craft 185 hk.

OLYMPIC 6,55x2,25
Riva V8

1969-83  274st

SUPER AQUARAMA

27'1" (8,94m)Twin Cockpit, soldäck bak.
Motor: 2st Chrysler 290 hk.

ARISTON 6,96x2,16
Chris Craft V8

1950-76  1012st

SUPER AQUARAMA

27'1" (8,94m)Twin Cockpit, soldäck bak.
Motor: 2st Chrysler 290 hk.

TRITONE 8,22x2,62
Chris Craft V8

1950-67  258st

SUPER AQUARAMA

27'1" (8,94m)Twin Cockpit, soldäck bak.
Motor: 2st Chrysler 290 hk.

AQUARAMA 8,45x2,62
Chris Craft V8

1962-95  781st



Observera att detta endast är ett utdrag av dom vanligaste modellerna!



I Sverige kom Riva att representeras av NK KRISTENSSON på Regeringsgatan i Stockholm. Under Genuamässan 1959 fick man generalagenturen efter ett exlusivavtal med Carlo Riva. Under nästföljande säsonger marnadsförde man sig hårt i diverse båtmagasin. Priset för en Super Florida var 1960 hela 32,950 kr, vilket kan jämföras med nypriset för en Volvo Amazon som var 12,300 kr. Priset på den drygt 6,5 meter långa Ariston låg på dryga 44,000 kr och 26 fots varianten Tritone kostade med sin förkabin 88,500 kr. Att detta under 60-talet inte var någon båt fö den vanlige medelinkomsttagaren förtalte kundregistret hos Riva Boat Co. Idel celebriteter och kungligheter stod i kö för att köpa sin egen Riva. Aga Khan, Faruk, Birgitte Bardot, Silvana Magnano var nåra av dom tidiga beställarna. Idag ser ägarbilden annorlunda ut, det är inte längre bara dom ekonomiskt oberoende förunnat att få njuta av ett riktigt italienskt fullblod. Priserna ligger idag på en ganska hyffsad nivå, från c:a 100,000 kr för dom mindre till dryga 1,2 milj. för dom största.

NK Kristensson


Lyssna till det underbara ljudet av V8:or!

Riva V8.Wav Riva Super Aquarama twin V8.Wav

RIVA Ariston -60 Chrysler M80.wav

RIVA Super Aquarama 2st 454 Crusader.wav



Back




© 1999-2000 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.