Classic Wooden boats
forts. lagningar och nytillverkning!


Avgas.jpg Från början var NINNIE III försedd med en FORD V8, av Gideon Forslund benämnd modell C. En sidventils motor på 3,6 L, 90hk/3700 rpm. Detta montage gav henne dubbla utblås i akterspegeln. Nu var det ena pluggat med en mässingsplåt (troligen gjort av en motorkille helt utan träkänsla). Men nuvarande V6:an borde även den installerats med två pipor. Lite funderingar gav mig följande senario (som inte på något sätt är belagt), den första V8:an tog slut, denna ersattes enligt förre ägaren av en FORD Zephyr Six. Nu fick hon alltså en raksexa varvid ett hål pluggades.
Denna 6:a visade sig vara alldeles för klen, tillbaka till Nils Gustavsson Motor AB för en uppgradering. En FORD V6:a på tre liters slagvolym och 145hk blev resultatet. O.K. då var det läge för dubbla rör igen. Här misstänker jag att man istället för att ta bort pluggningen och tillverka två nya avgassystem lät svetsa ihop ett 2 till 1 system. Jobb, tid och pengar sparade! Men nu var det originalutseende jag ville åt, V-motor hade jag, plugg i akterspegeln som bara var att skruva bort. Sagt och gjort, jag tillverkade två nya stoser i rostfritt. Det ensamma kopparröret ersattes av två avgasslangar i gummi. Avgas/rostfritt.jpg
Avasrör.jpg Avgasrören från motorn till slangarna nytillverkades med bockhorn. Originalen från Nils Gustavsson var tillverkade i vanligt 2" vattenledningsrör med 2,5mm godstjocklek. Jag kan inte påstå att det kändes speciellt bra att göra på detta sätt, men den kommande säsongen får utvisa huruvida det fungerar eller ej. Ratten av bakelit såg minst sagt slut ut, matt, spruken och skev. Men en del av charmen med gamla Forslundsracers är dess fula men otroligt balla rattar. Gideon Forslund valde ofta en komplett styrning från föregående årsmodell av amerikanska Fordbilar. Styrsnäcka med vinkelväxel.
Gideon Forslund valde ofta en komplett styrning från föregående årsmodell av amerikanska Fordbilar. Styrsnäcka med vinkelväxel. I ett försök att rädda ratten riktades den, stiftades i sprickorna och spacklades med Plastic Padding Elastic. För att försöka återskapa bakelitfärg och känsla målades den sedan med en s.k. toppgrundfärg. En svart rostskyddsfärg för smidesgrindar m.m. Färgens tjocka konsistens och utflytningsförmåga gav en slät halvmatt yta mycket lik bakelit.
Stävlagning.jpg Stävbeslag.jpg Aktersoffa.jpg
Det befintliga glappet i styrningen trodde jag berodde på taskiga leder i styrstång och roderinfästning. Vad jag bedrog mig. Efter en fixering av rodret visade sig glappet sitta i styrsnäckan som demonterades. Det visade sig att kuggarna var slitna, dessutom ojämnt vilket gjorde justeringsskruvarna verkningslösa. Botemedlet blev att svetsa på mer material på alla kuggarna och sedan fila in passningen igen. Den skrämmande tanken på att ersätta med Teleflex-styrning hjälpte mig igenom detta tidsödande arbete.

Ungefär så här fortsatte det med en rutram som under ett lager brun färg visade sig vara lagad med plastspackel. Ett nytt hörn fick tillverkas och lusas in. Tankarna plockades ur och rengjordes från trettio år gammal bensin. Desperat jakt på "pillerburkslanternor" slutade med kopiering av tidstypiska jag fick låna. Avsaknad av gösstake fick sin lösning i en gammal flaggspelsstång från ett skrotat Storebrobygge (undertecknad oskyldig!). Nya 5mm glas till rutramen fick specialbeställas. Självläns renoveras och en ny med nivåvakt installeras etc. etc.
..äntligen dags att olja och fernissa!

Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.