Classic Wooden boats
Forslund Ess.jpg
Renskrapning av inredning!


Äntligen klar med botten som nu står och väntar på inoljning. Dags att kasta sig över inredningen. Har nu jobbat sex timmar varje kväll och håller tidsschemat. Jag påbörjade renoveringen den 28 oktober 2000 och tanken är att sjösätta den 1:a maj 2001. Sen räknar jag med lite motorfix i sjön och ett deltagande på Veteranbåtsfestivalen i Gustavsberg 29:e juni. Jag har räknat med c:a 1000-1200 timmar så det blir inga hemmakvällar den här vintern. Men inredningar är ganska kul, dessutom är NINNIE III mycket exklusivt byggd (för en Ess-båt) i sittbrunn. Speglar i alla soffor samt i skottvägg. Tidiga exemplar hade bl.a ingen garnering på sidorna eller skåluckor. Inredning.jpg
Först demonterades hela inredningen, den gamla instrumentpanelen visade sig finnas kvar under den eftermonterade i ek. Varför man satt dit den blev jag varse när jag fick bort den. Den till FORD V6:an tillhörande instrumentpanelen var högre och fick inte plats. Det spelade ingen roll, den i ek skulle bort. Men som bonus fann jag ett handsfack som varit dolt. Jag skrapade rent från gammalt lim och limmade en 5mm tunn massiv mahognybit rakt på. Sen fällde jag in varvräknare m.m. i panelen. Alla kanter passades in och underkanten samt handsfacksöppningen slipades in mot den befintliga. Resultatet blev mycket lyckat och kräver knäkrypning för att avslöjas. Nu hade jag likt andra runabouts velat ha instrumenten i mitten men, originalfreak som jag är fann jag var dom gamla till originalmotorn suttit och exakt där sitter dom nu.
instrument.jpg instrument.jpg instrument.jpg
Många detaljer i inredningen var på "Forslundskt" vis skruvat utan pluggningar. Om detta var typiskt Gidde Forslund eller utfört på rådande racermanér ska jag låta vara osagt men lite tråkigt är det. Bl.a. var durkarna tillverkade på det viset. Breda fina mahognyplank, heltäckande likt ett parkettgolv å så dessa skruvskallar! Här valde jag faktiskt att frångå originalet lite. Resten av inredningen är ju som sagt mycket exlusivt gjord, så varför smarade man på krutet när det var dags att tillverka durkarna? Tidsbrist? Ja, kanske det! I vilket fall som helst lät jag vid ihopmonteringen av de samma plugga alla durkar i övertygelse att så var det nog tänkt. Däremot lät jag skruvarna i sofforna, under dynorna vara opluggade. Lite logiskt tänkande ledde fram till att där fanns en försvarbar anledning, att vid behov kunna demontera dessa.
Aktersoffa.jpg Det är ju alltid lite svårt vid betsning att veta vilken nyans båten hade då den var ny. Jag valde att gå efter den färg friborden hade på insidan, under garneringen. Garneringen var för övrigt tillverkad i den sämsta mahogny jag som träbåtsfantast någonsin stött på, och då äger jag ändå en Solö. (Storebrobyggen brukar i den kategorin sopa banan med de allra flesta konkurenter.) Antagligen har man använt det första man kunnat hyvla rent frå bark. Små pluggade hål i garnering gav mig lite huvudbry. Varför fanns dom där. Såna upptäckter är inte bra för tidsschemat.
Hade någon klåpare på varvet försökt dölja en felborrning?. När jag senare renskrapade spanten mellan främre stolsrygg och aktersoffan fann jag små hål där också, spännande! Ur båten, ner på marken under, rota fram garneringsbiten med pluggarna, upp i båten igen. Och tro på, fan, dom stämde! Efter lite krypande i motorrummet, in under aktersoffan fann jag anledningen. Då man installerat den nuvarande V6.an visade den sig vara lite för stor i framkant. Tanken till sötvattenkylningen fick inte plats så man hade helt enkelt flyttat hela aktersoffan 10 cm föröver. Men det är mycket snyggt utfört och stör inte det minsta. Skottvägg.jpg
Skottvägg2.jpg Att renskrapa inredningen tar visserligen lite tid, speciellt då den i det här fallet var dränkt i linoljefernissa som inte går att skrapa med varmluftpistol. Trots att den suttit Där i över fyrtio år Kokar den och blir som klister vi upphettning. Men det som tog längst tid var att skruva ur alla opluggade mässingsskruv, rengöra dessa från fernissa och skruva tillbaka dem. Hela inredningen kommer sedan att betsas, oljas och lackas demonterad. På det viset få man skarpa hörn och kanter överallt.
Så var det äntligen dags för utsidan...


Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.