Classic Wooden boats
Forslund Ess.jpg
Renskrapning av botten!


Nackdelen med alla nya renoveringprojekt är att dom alla har en botten med behov av, i bästa fall bara oljning vilket är nog så jobbigt. Nu menar jag naturligtvis inte själva penslandet utan renskrapningen. Den här gången slapp jag spant eller bordbyten. Men som med alla gamla båtar med årtionden sedan senaste renskrapningen målades dom med inpregnering och grundfärg värda namnet. Här var botten oljad, struken med kopparfärg, blymönja för att avslutas med två tusen lager bottenfärg i hela Pantone-skalan. Man undrar vad lager 6-8 var bra för. Jag fick använda både varmluftpistol och spackelspade, Gasmask av kvalité var på!! Botten.jpg

Så när som på ett femtiotal pluggbyten var botten i förvånandsvärt bra skick. T.o.m. borden under motorn var röda. Inga tecken på grundkänningar eller andra skador. Enligt förre ägaren hade båten bara varit utsatt för ett litet missöde av den karaktären. Det var när han som ung spoling fräste runt i Stockholm tidigt 60-tal. En s.k. sjunkare, en stock under Lidingöbron satte stopp för den dagens fortsatta äventyr. Men Ninnie III undkom den gången med stukad propeller. Det börjar höra till ovanligheterna numer att gamla mahognyracers har kvar sin originalbotten. Så vad som uppdagades under all färg var mer än glädjande.
Botten2.jpg När det gäller just gamla racerbåtar bör man inte blunda för eventella skador, röta eller dylikt. Båtarna var ofta redan från början byggda relativt klent, detta för att minska vikten och därmed uppnå prestanda och fartresurser med dåtidens motorer. Originalmotorn i detta ex. var en FORD sidventils V8 på 85hk, vilket gav en toppfart på 25 knop. Idag är hon fösedd med en FORD "Essex" V6 på 145hk, toppfart 33 knop. Så vad jag menar är, försök inte ens med att lappa och laga för att sedan avsluta med ett par lager FARM80(gummibaserad tätningspasta). Det kan bli blött!
Då reser vi oss upp...inredningen


Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.