Classic Wooden boats-Yachts, Mahogony racers, Runabouts...
Classic Wooden boats
Forslund Ess.jpg
Besiktningen!


Efter en besiktning av båtens kondition fanns bara en väg att gå, den långa. Att trettio år på land satt sina spår rådde det ingen tvekan om men hon var helt komplett. Alla beslag fanns i en medföljande mjölkback. Det enda som egentligen var ombyggt och måste återställas var instrumentpanelen som fått lite fel stuk vid ett tidigare motorbyte hos Nils Gustavsson Motor på Bosön, Stockholm sent sextiotal. Vidare visade sig stävknät ha en betänklig separation. En skada i aktern efter en förmodad bryggkollision skulle komma att kräva lite pyssel. I övrigt såg det ut att räcka med en kraftig kosmetisk upprustning, och då menar jag kraftig. instumentpanel.jpg
Båten hade under alla år varit prydd med vacker text längs hela friborden vilket skulle kräva minst 1mm nedskrapning, aj, aj. Solblekning kan sitta djupt. Att sedan hela inredning bar ett tjockt lager gammal linoljefernissa var väl på gott och ont. Visserligen hade mahognyn klarat sig mycket bra under den men, den går inte att skrapa med varmluft då den bara kladdar vi upphettning. Näe, torrskrapning blev det som funkade.
Akterskada.jpg Som jag nämnde tidigare skulle skadan i aktern kräva lite pyssel. Det där lilla säger de flesta, det är väl inget. Nej kanske inte, men nu tillhör jag dom som tycker att en båt i originalskick betyder en båt av originalvirke. Att åtgärda skador genom att byta allt runt omkring är lite fel. Jag försöker alltid minimera materialersättningen. Därför menar jag att det kräver lite jobb. Mer om det under lagningar. Jag kommer nog försöka lusa i bitar mellan nåten och fälla in en liten bit i listen. Jag insåg nu också att den kromade listen runt båten var utom räddning.
Stävstocken som hade en glipa i skarvarna på c:a 4mm bekymrade mig lite, hade hon legat fel uppallad eller var hon bara torr. Jag bestämde mig för det senare. Att börja dra ihop henne innan hon fått en chans i vattnet kändes fel. Nej, sprickan kommer att fyllas med något flexibelt så att träet får en möjlighet att återta sin form. En kölbult i regionen strax ovanför vattenlinjen behövde bytas. Ett klassiskt exempel på hur skoningslös naturen är mot kombinationen Järn (fe) och eksyra när den få lagom tillgång till fukt och syre. Den gamla kommer att ersättas av en ny i syrafast rostfritt. stäv.jpg
Fribord.jpg Friborden som klarat sig förhållandevis bra besatt ett par "små" s.k. skönhetsfel. Det ena var den text som suttit i många år och därmed orsakat en kraftig nyansskillnad i mahognyn. Det andra var att bordet närmast vattenlinjen helt saknade fernissa vilket fått träet att närmast likna gråtorkad drivved. Men med lite övervägande är jag övertygad om att jag kan offra någon millimeter. Göra ett grundligt underarbete och kanske klara friborden från kommande renskrapningar.

Då börjar vi med botten....


Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.