Classic Wooden boats
Forslund Ess.jpg
Bottenmålning.


Efter en intensivkur av 50/50 rå rinolja och balsamterpentin var det dags för dags för gifterna. Linolja är ju mycket bra ur den synpunkten att den inpregnerar trät, gör det mjukt (fogsamt) och hindrar fuktinträngning. Men, den är även favoritföda för rötsporer. Av den anledningen bör man tillsätta något gift i linoljan. Men jag ger mig inte där. Efter linoljan strök jag med Intercuprol, en kopparoxidolja avsedd för bryggstolpar m.m. Viktigt här att inte börja med Intercuprol eftersom den torkar och därmed stänger träporerna. Tyvärr så är den sedan 2000 förbjuden att sälja. Men kan man komma över några burkar är den super. Efter c:a tre veckors torktid var det dags för steg två., blymönja. även den är ju numera förbjuden men jag hade lagt upp ett litet lager. Två varv mönja blev det. Ett som späds med balsamterpentin och ett ospätt. Intercuprol.jpg
Steg tre. Grundprimer, av flera anledningar ett måste. Dels så ger den natuligtvis ett bättre underlag för bottenfärgen att fästa på, dels så blir den ett skikt utanpå den extremt giftiga blymönjan vi höstens tvättning av botten. Man ser ju när man kommer ner till primern och behöver inte riskera t.ex. våtslipa på mönjan. Min egen erfarenhet har visat att de klart bästa grundprimern är Internationals Yachtprimer II, guess what! Förbjuden från 2000. Som tur var hade jag även här sparat undan några burkar. Deras ersättare tror jag nämligen inte på, men det får tiden utvisa. Miljövård i all ära, men båtvård blir det inte. I det nya sortimentet av bottenfärger finns ju som bekant inte allt för många kulörer att välja emellan. Jag förstår inte logiken i att ha olika kulörer på bottenfärgstyperna. Vill man t.ex. ha signalblå och inte marinblå, ja då får man i värsta fall pensla på en fel typ. En hård bottenfärg på insjöekan och mjuk (under 12 knop) på den planande daycruisern. Smart!
Mönjar.jpg Okej, i det här fallet ville jag ha mörkgrön. Naturligtvis fanns då bara "grön" av en nyans som närmast liknar nå'n form av "Riva-turkos". Jag fick helt enkelt blanda själv. Jag köpte den gröna och blandade i svart till önskad nyans. Vattenlinjen, eller populärt kallad "snobbranden" målades vit. Ett litet tips, måla vattenlinjen med MPX-färg för drev, trmplan m.m. Det fiffiga med den är att den beter sig ungefär som bottenfärg, den "släpper" hela tiden sitt ytskikt. När så "snobbranden" fått den där tråkiga skitiga karaktären mitt i säsongen tar man bara en Scotch Brite svamp och tvättar av den, kritvit igen. Ytterligare en fördel är att man på hösten bara kan tvätta bort den och slipper bygga upp den bula av påmålade linjer ger.
SJÖSÄTTNING!

Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.