Classic Wooden boats
Forslund Ess.jpg
SJÖSÄTTNING!!!


Så kom då äntligen 1: maj, en kall och gråmulen morgon med uppehåll. Kranen var bokad till kl: 06.30. Daggen låg gnistrande över det nylackade mahognydäcket. Jag kontrollerade allt en sista gång, 220V pumpar på plats, 12V batterierna laddade, paddel och skarvsladd, allt var som det skulle. Inne på båtklubbens hamnplan började nu vänner, klubbkompisar och andra intresserade samla sig. Ryggdunkningar och axel klappningarna avlöste varandra, vilken känsla! En av mina bästa vänner Bengan kom fram och frågade om jag var nervös, mental spagat svarade jag varpå han ur innerfickan tog fram en liten förgylld plunta. "- Här, ta dig en jävel! Det kan du behöva." Tack, den värmde gott och satte för liten stund magens pirrande i shack. Lyftet av NINNIE III gick bra och hon sänktes försiktigt ner i vår motorränna. Ford V6:an.jpg
Snabb koll under durkar och luckor, inga överraskningar, hon flöt och tog inte in mer än normalt. Vännen och klubbkompisen Mats kom ombord och gemensamt paddlade vi dom hundra meterna till bryggan. Där väntade applåderande resten av "sjösättningskommitén" med Champangne. Korken for i vädret och åtta slitsamma månaders arbete var till ända. Trodde jag ja! Berusningaen av den lycka som råder vid sådana här tillfällen hade fått mig att glömma vår andra båt, Solön "Korall" som låg kvar på land och skulle sjösättas om fyra veckor.
Jag skulle göra det omöjliga, det som normalt tagit mig hela vintern (demontering, mattslipning och lackning av hela Korall inklusive inredning) skulle nu utföras på en månad. Det blev så, och den sista helgen i Juni kunde jag stolt visa upp våra båda båtar KORALL och NINNIE III vid Veteranbåtsfestivalen i Gustavsberg. Efter två veckors mekande med elsystemet kunde jag med någon timme till godo angöra bryggan i Gustavsberg. Då hade jag timmarna innan i ren desperation bytt ut hela elsystemet mot ett Lucas (världens genom tiderna sämsta) och fått motorn att gå.Tacksamt hade jag där nöjet att få motaga pris för "Snabbaste renovering 2001"!!!. Vi kanske syns på det blå! SLUT!!!.jpg


Vattnet.jpg Data NINNIE

Konstruktör:
Varv:
Material:
Byggd:
L.ö.a:
Bredd:
Motor/syrka:
Fart:

Ägare:
III

Gideon Forslund
Forslunds Varv, Stockholm
Honduras/Indisk mahogny
1935
6,60
2,0
FORD "Essex" V6 3,0L/145 hk
33 knop

Anna & Anders Jelving, Stockholm
Vattnet.jpg Forslund.jpg



Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.