Classic Wooden boats
Forslund Ess.jpg
Motorn "renoveras"...


Kalla mig gärna blåögd eller dum men motorn var projektets nitlott. Det här var förutsättningarna för detta "practical joke": Enligt säljaren hade motorn ersatt en havererad Ford V8 i sluten av sextiotalet, eventuellt -70. Båten hade sedan brukats vid ett fåtal dagsutflykter för att senast -72 tagits upp för gott. Okej, tänkte jag, det kan ju vara en så gott som ny motor som ligger under luckorna. Att den sedan var färsvattenkyld gjorde inte saken sämre. När jag några veckor senare kollade motorn lite närmare kunde jag på modellbeteckningen och övriga plåtar monterade av Nils Gustavsson Motor AB läsa "Tillv.år: 1969", vackert. När den nu stått i trettio år förutsatte jag att kolvar m.m. antagligen satt fast eller kärvade. Men när dagen för start kom visade det sig att den mer än kärvade, den satt fast, homogen, solid metall från ventilkåpor till oljetråg! Ford V6:an.jpg
Det var inte mycket att be för, ur med eländet och in i garaget. Med motorn på en vagn blev avsyningen betydligt enklare och avslöjade omedelbart ett problem, en liten spricka vid tredje cylinderns yttre mantelvägg. Av med toppen, VILKEN SYN!!! Tre av tre cylindrar såg ut som en bit utgrävd eldstad vid någon vikingastad, kanske Birka. Av med topp nummer två, och en viss förbättring. Här var bara en av de tre cylindrarna ihoprostade. Motorn var skrot. Att det var trettio år sedan får ses som en förmildrande omständihet vid bedömningen av säljarens minne, men troligen har topplockspackningen gått sönderoch båten lagts på land utan åtgärd. Resultatet blev frostsprängningar. Nu inleddes en dryg vecka av sökande efter ett block eller i värsta fall en ersättningsmotor. Motorn visade sig vara en konverterad engelsk treliterssexa. Lite rundringning gav besked.
Det var en s.k. "ESSEX" maskin, existerade i Ford Granada 3,0 kombi 72-73 och i tidiga Ford Capri GTX. Ingen av de ovanstående var något som stod på bilskroten längre. Jag ringde hela sveriges bilskrotar. Sen fick jag tips om Svenska Granadaklubben men inte heller där fanns lösningen, om jag inte var intresserad av lite mer på köpet så att säga. Typ, vinyltak, aluminiumfälgar och superduperstereo. Allt för endast 19,500:- Tack och adjö! Men sen fick jag tag på en kille i Borås som trodde sig ha något liknande. Kör till sa jag, skicka upp skiten. ASG levererade punktligt dagen därpå. Motorn var en sann syn för gudarna! Det tog mig en timme att konstatera att det antagligen var rätt block. SLUT!!!.jpg
Motorn strippades på allt utvändigt, plockades isär, avsynades visuellt och slitagetoleranser kollades. Sedan sattes det blivande kraftpaketet ihop igen och målades. Färskvattenkylningen fick sig en översyn med packningsbyten. Förgasaren renoverades. det enda som utelämnades var, vilket senare kom att visa sig vara dumsnålt, elsystemet. Tro't eller ej, men ett Lucas kom att rädda mig!
Oljeinjektion.jpg Fordmotor.jpg Ahhh!.jpg

..bottenmålning...

Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.