Classic Wooden boats


"M/Y LORIS"




Detta var år 1913, vad en 45 fots Cigarette står för idag. Lyx, fart, och mycket sittplatser på bekostnad av att kojplattserna blir desto färre. Men och andra sidan, människor rika nog att köpa och äga en sån här båt ville ha mycket nöje och mindre ryggvärk. Ägaren var ingen mindre än Ivar Kreuger, affärsman och mannen som bl.a. gav världen tändsticksasken.

M/Y Loris.jpg

En svensk legend räddad och renoverad.

I februari 1913 kontaktade Ivar Kreuger den välkände konstruktören Ing. Knut Ljungberg och bad denne rita honom en ny båt. Fyra månader senare var LORIS skarpa stäv redo att klyva vågorna. Hennes första maskin gav henne endast en toppfart på 12 knop. Efter första världskriget, 1922 ersattes denne med en 200 hk Sterlingmotor som tog henne upp till 22 knop. 1929 ville Herr Krueger åka ännu fortare, en 300 hk Sterling Coastguard monterades ned i det förhållandevis lätta skrovet. En första testrunda visade att LORIS nya toppfart nu var hela 27 knop, Ivar var nöjd!

loris.jpg

Ett stycke brädhög...Nej! Svensk historia!


In progress.jpg

Räddad! Helande, renoverande händer!

loris.jpg

1932 inträffade den s.k. "svarta torsdagen" på Wallstreet, börsen rasade världen över. Krueger befann sig på ruinens brant och beslöt tragiskt nog att avsluta sitt liv på ett hotellrum i Paris. Kreugerkoncernen ramnade och bl.a. LORIS såldes på exekutiv aktion till Danmark. På sextiotalet hade hon ett flertal ägare. Sen på sjuttiotalet var hon åter till salu, nu i Tyskland. Hon såldes och återfördes till Sverige för att på nytt säljas 1983. Efter tio år på land, otäckt vinter som sommar på en marina i Stockholm kom hon i händerna på dagens ägare. LORIS var byggd att gå fort. Därför byggdes hon för tiden mycket tunn i bordläggningen. Detta var tyvärr inte till hjälp under åren hon låg övergiven på land. Så gott som allt är utbytt utom skrovet. Men hon räddades och renoveringen eller ska vi säga restaureringen genomfördes. LORIS sjösattes under pompa och ståt vid Galävarvet i Stockholm 1998.

En svensk raritet
visas stolt upp
på "Classic yacht event -98"
i Stockholm

loris.jpg

Ingen plats för en vanlig arbetare 1913, man kan nästan känna doften av ciggar och konjak.


loris,jpg

"M/Y LORIS"

Specifikationer:

Konstruktör:
Byggd år:
Varv:
Material:
L.Ö.A.:
Bredd:
Vikt:
Motor:
Max/Masch
Registrerad:

Knut Ljungberg
1913
Hästholmsvarvet/Stockholm
Mahogny
15 m
2,45 m
5,9 ton
Cummins 300hp
30/- knop
Motor Yacht Society

Ägare:
Mats Arrhénborg, Helena Åberg
and Joakim Irebjer
Stockholm-Sweden



Back


To the Gallery





© 1999 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.