CLASSIC WOODEN BOATS_logo

1897 - den vanlige mannen
blir sjöman...


Motorbåten och fritidsbåtandet är ju ett relativt nytt fenomen i sverige, drygt hundra år. Den första könda motorbåten byggd för enkom nöjesturer är bara drygt ett hundra å gammal. Det är väldigt svårt att med säkerhet säga vem som egentligen byggde den allra fösta motordrivna njesbåten, men om vi skall förlita oss på literaturen så var det nog VULCAN injenjörsindustrier i Norrköping som var pionjärer. 1890 började de tillverka små motorer som senare monterades i redan existerande båtar, typ livräddingsbåtar och barkasser. Men det krävdes mycket mod att f&oumL,r att bege sig ut på en kv&aumk;llstur, motorexplosioner var något av en barnsjukdom varje båtåkare fick vara beredd på.

Vulcanbåt.jpg
Vulcans motobåt - 1891

På världsutställningen i Stockholm 1897 var ett antal båtar redo att visas upp för omvärlden. Under de närmast följande åren användes s.k. torrbatteritändning. Men 1910 kom så högspänningsmagneten, vilket gjorde båtåkandet lite mer komfortabelt, man slapp ro hela vägen hem. Tidiga motorer hade nämligen den fula ovanan att stanna närhelst dom kände för det. Människor har alltid haft ett behov att tävla och jämföra sig med eller mot varandra, de tidiga båtmänniskorna var inga undantag. 1903 hölls den första båtmässan i Stockholm. Inte mindre än nio ekipage visades stolt upp inför de besökande. Någon lade fram föslaget att en tävling vore på sin plats och skulle hållas påföljande år. Sagt och gjort, sommaren 1904 befann sig fyrtio anmälda tävlingsekipage på startlinjen. Ytterligare ett par race hölls det året. Folk var som galna i dessa nya flytetyg och alla som hade råd bara måste köpa sig ett eget. Båtvarv, båbyggare och konstruktörer jobbade för högtryck för att hinna leverera alla de båtar som beställts inför våren 1905.

Sölve.jpg

Båtarna som visades upp på utställningar och på tävlingsbanorna de tidiga åren var sällan över åtta meter långa. 1905 ville folk ha större båtar men konstruktörerna var skeptiska. De trodde inte på den förhållandevis klena konstruktionen, 10-15 mm bordläggning och klena spant. Dom trodde helt enkelt att skroven skulle brytas itu om de byggdes längre. Men Sjöexpress Varv på Lidingö hade redan 1904 byggt den nio meter långa salongsbåten "SÖLVE", så det var bevisat att det gick. Fram till nu hade alla motorer tillverkade för att installeras i mindre båtar varit av encylinderstyp. Men injenjörerna jobbade på och den tvåcylindriga motorn vann mark i rasande takt. Någon konstruerade en trecylindrig fyrtaktare men som på grund av sina allt för kraftiga vibrationer var ett ännu större hot mot skroven än längden, så den blev aldrig någon succé! "SÖLVE" däremot fick en fyrcylindrig maskin vilket gav henne topfart av hela 12 knop.

"Sölve" blev stilbildande för mer än trettio år!

Nu blev det populärt att stoppa mer i en båt än bara motor och styrning, folk ville ha ut mer av sina nya helgnöjen. Likt "SÖLVE" byggdes fler stora båtar med komfortabla salonger när väderleken var något sämre än vad de öppna båtarna krävde. I början av 1906 byggdes en av dom första 12 meters yachterna, eller närmare 11,93. Det var "MARJO" en av de legendariska Motor AB Reversators första båtar med deras typiska negativa akter, numer "torpedakter" i folkmun. "MARJO" blev en stilbildare för större yachter bland konstruktörer i sverige för många år framåt. När den andra världsutställningen i Stockholm hölls 1907 var motorn inte längre någon världsnyhet från framstående injenjörer, utan något som bara skulle finnas där, ju större desto bättre. Potensiella köpare kunde strosa längs bryggorna och beskåda de fyrtiotvå utställningsdeltagarna. Nu fanns de perfekta kombinationerna av både fart och komfort. Nu var allt större, snabbare och framför allt dyrare. Båtarna hade vuxit till yacher med prydligt inredda salonger, den ena vackrare än den andra och med motoralternativ som inte såg ut att ha några gränser.

Från våghalsar till riktiga båtmänniskor

I syfte att göra Båtåkandet säkrare annornades utomskärstävlingar. Alla i branchen och den svenska staten antog att tävlingar hållna på öppnare och därmed tuffare vatten skulle tvinga konstruktörer och båbyggare att rita och bygga säkrare och starkare båtar. Så 1908 hölls sveriges första "offshore race". En 114 NM lång resa genom den stockholmska skärgården. Vinnare blev ett 14 meter långt och 5,3 ton tungt ekipage med en 30 hk motor, genomsnittsfart 10,4 knop! Kampanjen hade lyckats, båtarna hade blivit både säkrare och starkare och kunde nu utan problem korsa allt öppnare vatten. Nästa steg var att lära båtmänniskorna att navigera i mörker. Därför annordnades en navigationstävling nattetid i oktober samma år. 1910 upptäckte allt fler tjusningen med att fly staden över helgen, vilket ledde till att båtarna i allt större utsträckning utrustades med braskaminer, kojplatser och enklare pentryn.

Staussymbolen...

Båtar blev yachter, yachter växte till mindre fartyg. En utveckling som lämnade den vanlige arbetaren på efterkjälken. Legendariska konstruktörer som CG Pettersson, H Schubert, Ing. K Ljungberg m.fl. kastade sig in i den snabbt växande branchen. Yachter som 18,3 meter långa "AYSCHA" byggdes 1915 i finaste mahogny och utrustades med en 50 hk Thornycroft motor. Ägarna till dessa fantastiska fartyg fortsatte kapprustningen, vem ägde den största, snabbaste och naturligtvis den dyraste?. Varje vår sjösattes nya mästerverk på varven runt våra kuster. Under följande årtionde hände inte mycket vad det gäller utvecklingen av nya båttyper, dom blev bara större och snabbare.

Ayscha 1915.jpg
"Ayscha" 1915 - designed by Albert Anderson.

Petterssonbåtarna kommer till...

Den stora marknaden fanns naturligtvis bland vanligt folk med vanliga plånböckker. Så under mitten av 10-talet insåg bl.a. CG Pettersson att båtar 7-10 meter för inomskärsturer var modellen. Han lät rita ett otal konstruktioner. Naturligtvis fanns andra samtida konstruktörer så som t.ex. Ruben Östlund, men dessa båttyper kommer för alltid att förknippas med CGP och därmed kallas "Petterssonbåtar". Under nästan trettio år byggdes tusentals runt om i landet på olika varv och hos diverse lokala båtbyggare. "WIKING V" byggdes 1915, ritad av CG Pettersson och är vad vi kallar en typisk "Petterssonbåt. Resten är historia!

Wiking V. jpg Wiking V. jpg
"Wiking V" 1915
"Wiking V" - idag, still going strong!

Mer båthistoria? Kolla då in
Classic Wooden boats "Legendariska konstruktörer" sida!


Back
To the Gallery






© 1999 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.