Classic Wooden boats


Chris Craft logo.jpg



Chris Smith.jpg

Chris Smith & Sons Boat Co. - Namnet på ett av dom kändare varven. Christopher Columbus Smith, mannen bakom det legendariska Chris-Craft båtarna. Det var i Algonac, Michigan 1876 allt började, en ung Chris C. Smith startade tillverkning och försäljning av små fiskebåtar. Redan 1896 hade Chris monterat i sin första motor. Genom motorernas introduktion i båtarna dröjde det inte länge innan man började tävla. Det som börjat som en rationellisering inom fisket visade sig bli en helt egen industri. 1904 grundades A.P.A. (American Powerboat Association), detta var den lilla kick Chris Smith behövde. 1906 hade han byggt en 26 fots inbordarbåt kapabel till farter uppåt tjugo knop. Kort därefter startade han Smith-Ryan Boat Co. för att bygga en-stegs hydroplan. Detta beslut kom att hjälpa honom i över tjugofem år. Båtar byggda hos Smith-Ryan dominerade båtsporten under många år. Kända konstruktioner som "Queen Reliance" m.fl. drog uppmärksamheten till Chris Smith under New York boat show 1910. Kronan på verket var försäljningen av en 29 fots runabout god för dryga 30 knop. Priset: 3,500 dollar. 1913 avbröts allt samarbete med Ryan, istället bildade Chris tillsammans med fyra av sina söner Christopher Columbus Smith Boat & Engine Co. 1914 lät Chris bygga en "Baby Reliance" som nådde farter runt 45 knop, därmed blev han snabbast i världen.

Grundaren
Christopher C. Smith 1932.

Chris Smith blev vid denna tidpunkt mycket god vän med den kände industrimannen Gar Wood. Mr.Wood var mycket imponerad av fartrekordet, så kort därefter byggde Chris med söner efter beställning från Mr.Wood den tidiga "Miss Detroit" med vilken Gar Wood vann det första Gold Cup racet. Folkets ögon vilade nu med stort intresse på båtsporten. Chris var inte sen att inse vilken mängd potensiella köpare det rörde sig bland åskådarna. 1916 slog Jay och Bernard, två av Chris söner nytt världsrekord på vatten. Deras Miss Minneapolis klockades för 66,66 m.p.h. knappt 60 knop!. Europa hade också fått upp ögonen för motorbåtsporten. En kapplöppning som pågått under en tid nådde sitt klimax då Chris Smith och Gar Wood's sammarbete

Chris Craft Co.jpg
Chris Smith & Sons Co. fabrik 1920-tal.

ledde fram till deltagandet i British Harmsworth International Trophy. Deras 27 fots hydro med dubbla Liberty V12:or vann överlägset. Mot slutet av första världskriget köpte Chris med söner upp stora lager av överblivna flygplansmotorer, dessa skulle konverteras för bruk som marinmotorer. Tack vare dom billiga flygmotorerna kunde Chris Smith hålla ner priserna på sina båtar vilket öppnade för en mycket större marknad. Namnet CHRIS-CRAFT myntades av Hamilton Smith, Chris son 1922. Tanken var att man skulle få ett namn som var lätt att komma ihåg och som klingade bra. 1922 hade firman mer och mer börjat rikta in sig på att istället för tävlingsbåtar tillverka motorbåtar s.k. runabouts för fritidsbruk. En kraftansträngning gjordes på varvet inför kommande säsong.

Chris

Så 1923 lanserades en 26 fots tripple cockpit runabout för tio passagerare med en Curtis OX-5 motor ("Jenny") för endast 2,900 dollar. När så lagret av flymotorer sinade böjade Jay Smith prova nya lösningar. Packard, Chrysler och Kermath användes fram till 1925 då man fått fram den egna V8:an som sedan byggdes i egen fabrik i Michigan, USA. Under dessa år blev marknadsföring allt viktigare, man skyltade gärna med namn på lyckliga köpare av respektive märke. Chris Craft glänste med namn som Vincent Astor, Harvey Firestone, Walter Chrysler och Charlie Chapman för att nämna några få! Spritförbudet i USA var till Chris Crafts fördel. Smugglare som körde illegal sprit frå Canada behövde snabba pålitliga båar. Faktum är att Al Capone själv använde ett flertal Chris-Craft under sina år som organiserad smugglare. Detta var kanske paradoxalt nog den bästa reklam man kunde få. Ett citat hämtat från 1927 lyder; "you were always a step or more in advance, as a Chris owner!". Vid denna tidpunkt bytte firman åter namn, denna gång till Chris Smith & Sons Boat Co.. Under samma år lanserade man två modeller, en 22 fots "Cadet" och en 26 fots runabout. Pris: 2,395 dollar resp. 4,000 dollar. Chris-Craft båtarna gick åt som smör i solsken. I slutet av 20-talet adopterade man därför Henry Fords ideér med en "line" för att på så sätt kunna masstillverka. Tricket var detsamma, att bygga kvalitéts-
båtar till ett lägre pris. Bilar eller båtar, same same but different!

Hur kom då Chris Smith & Sons Boat Co. att revolutionera båtindustrin? Jo, fram till deras massproduktion startade 1927 hade man byggt varje båt inviduellt. Små båtbyggerier byggde små serier, ibland bara enstaka exemplar. Detta var ett mycket dyrt sätt. Men genom Chris och hans söners revolutionerande metoder blev deras båtar överkommliga för den stora marknaden. 1930 bytte man åter igen namn, den gång till rätt och slätt; CHRIS-CRAFT Corp. Namnet hade nu genom massiv annonsering blivit ett samlat uttryck för båttypen runabout, menade man en båt med en eller flera sittbrunnar, vindruta på fördäck och stora motorer sa man en "Chris-Craft typ". Detta retade naturligtvis de mindre firmorna som fortfarande byggde allt för hand, men som och andra sidan kunde dra nytta av runaboutens enorma populäritet. Under 1928-30 kunde man återfinna Chris-Crafts annonser i alla världens ledande båttidningar, t.o.m. i tidningar som National Geographics. I annonsbilderna sågs Chris-Crafts fulla med glada passagerare njutande av den senaste komforten inom motoreran. 1929, med en analkande depression i horisonten kunde man från Chris-Craft Corp. välja mellan sexton nya modeller från 22 till 38 fot. S.k. "Cabin Cruisers" började komma allt mer.

Chris Craft annons 1929.jpg Chris Craft annons 1929.jpg Chris Craft annons 1929.jpg
Annonser ur tidiga Chris-Craft Magazines.

     Runabouten var fortfarande den mest populära, men den nya typen "Utility" var på stark frammarsh. Man tog helt enkelt bort det täckta däcket mellan sittbrunnarna och försåg motorn med en låda. 1930 lanserades så den första riktiga Cabin Cruisern, det var egentligen inget annat än ett förvuxet runabout-skrov med överbyggnad. Samma år släppte man även nyheten att man i årets flotta skulle lansera en mindre runabout, en nätt liten 17 fots split cockpit försedd med en 40 hästars Gray Marine. Pris: 1.295 dollar. Den lilla båten med det lockande priset blev en succé, andra tillverkare följde Chris-Craft exempel och till säsongen -33 fanns ett flertal fabrikat tillgängliga på den amerikanska marknaden.

Chris Craft 17' runabout 1930.jpg Chris Craft 20' runabout 1930.jpg
1930 Chris-Craft 17' runabout.
1930 Chris-Craft 20' runabout.

1933 kom ytterligare en mindre modell, den endast 15,5 fots split cockpit såldes för endast 595 dollar, komplett! Båten hade 50 hk motor med elstart och det senaste modet, den V-formade vindrutan som från detta år blev geomgående standard. En ny typ av marknadsföring skulle ge båten höga försäljningssiffror, små svart/vita vykort tryktes i massupplagor. Alla skulle få se det senaste från Chris-Craft Boats Co.. 1933 lanserades den första "utilityn" från Chrs-Craft, en öppen båt, minimalt utrustad. De tidiga modellerna saknade bl.a. helt vindrutor.

Chris Craft 15,5' runabout 1938.jpg

Tanken var att den skulle locka fritidsfiskare och vattenskidåkare utan krav på vare sig lyx eller utalad komfort. 1934 hade flottan ökat till tjugoen modeller från 15,5 till 27 fot. den senaste nyheten var en 18 fots twin cockpit runabout försedd med en direktdriven motor monterad på gummikuddar, två kraftiga förbättringar. Dessutom hade skrovet fått en mer strömlinjeformad design. "Streamlinern" var född. Den större 27-fotaren i årets program var försedd med dubbla vindrutor och 250 hk motor. Pris:4,950 dollar. 1934 års utbud innefattade även ett ökat antal modeller av "utilitys".

Nu kunde man beställa de luxe-modeller med vindrutor och bekväma säten. Chris Smith kom med sina söner att bli en betydande del av den amerikanska båtindustrin. Från mitten av 30-talet och framåt byggde man inte bara mindre nöjesbåtar, Cabin Cruisers och större yachter kom att utgöra en betydande del av Chris Craft Boat Co. produktion. Att här presentera hela Chris-Craft eran skulle vara en omöjlighet, eller som Robert Speltz, författare av boken "The real runabouts" skrev; "To try and give the history of Chris-Craft seems as hard as trying to write the Bible, all by yourself!". Så håll till godo.



Back




© 1999-2000 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.