Classic Wooden boats-Yachts, Mahogony racers, Runabouts...
Classic Wooden boats
Barrelbacklogo
Motorbädd & spant!


Nu bestämde vi oss för att motorbalkarna skulle skruvas ihop med spanten istället för ritningens limning med klumpiga träklossar. Sagt och gjort. Rostfria vinkeljärn tillverkades av bockad 3mm plåt och sågades i lämpliga längder. Hål borrades under ett fasligt rykande och allt mer blåanlöpta borrarstål. Detta förödande resultat fick oss att fara ner till snickeriet och istället använda oss av pelarborren. Det är skillnad på olika! Det ska vara rätt verktyg och rätt maskin till rätt sak, rätta mig om jag har fel. Vi skruvade fast vinklarna i motorbalkarna innan vi limmade fast alla spant i de samma. Detta paket fick sedan härda i lugn och ro. Rostrfria vinklar.jpg
Nu skruvade vi fast vinkeljärnen i spanten. Kölämnena limmades och skruvades på plats med stäven och hela förpartiet. Nu började konstruktionen bli klart stabilare och faktiskt sitta ihop av sig självt. När allt härdat börjar man förstå hur fast epoxi är, jäklar så starkt det blir! Tyvärr så fick vi en liten "bula" på botten som kommer att kräva en påbyggnad av ett spant med 3mm för att botten skall bli helt slät och fint utturad. Det räcker tydligen inte med att mäta och mäta och mäta. Man måste kolla och kolla och kolla också!
Stäv.jpg Under tiden limmningar har härdat m.m. har jakten på prylar fortgått. En härlig blivande utsnidad växelspak har införskaffats från en skrotad skärgårdskryssare. Dess rorkult har efter en del modifierande blivit en riktigt passade spak att slita i vid val av färdriktning. Toppen pryds naturligt vis numera av en infälld amerikansk Quarter. En smäcker "banjoratt" har inhandlats. Denna har slipats och lackats två ggr. och är nu färdig för slutslipning och slutlack. Den får inte bli för vit utan måste brytas ner lite mot gult. Men ballt blir det! En rattstång måste konstrueras och tillverkas när vi bestämt hur hon skall styras.
Teleflex eller vajerstyrning? Det lutar mot Teleflex men då faller tanken på gasreglage i rattcentrum. Det är mycket att tänka på. Nu gällde det att göra klart stommen med förskeppet. Just det partiet var inte helt lätt att utläsa av ritningarna. Det var fråga om att läsa mellan raderna för det var just det som stod där, ingenting! Det blev till att pröva sig fram. Och det kom att bli mycket provande coh böjande av det förliga delarna av stringerna samt slagvägaren. Och för er som undrar; ja, några gick av och fick ersättas av nya. Skam den som ger sig! - Ta i nu! Okej, i-iii med skru-uuven NU Roger. Tack! Växelspak


Banjoratt.jpg Nåväl efter ett svärande och grymtande fick vi i alla fall dit bitarna, och till råga på rätt också. Hela förstäven fick turas om och slipas in en gång till. Vi använde en böjbar smal plywoodbit för att få fram rätt form på både stringers, spant och stäv. Vi bestämde oss för att lägga två varv plywood i botten innan vi gick på friborden. Dels för att få mer stadga i båten och dels för att få fram formen i förskeppet. Man måste se den färdiga botten för att sedan fatta hur den går över med rätt form och harmoni till friborden. Där var materialet slut igen, dags för ett besök hos leverantören..... We'll be back!
Fortsättning kommer inom kort!


Back

© 2002 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.
<