Classic Wooden boats
Barrelbacklogo
Kölsträckning!


Nu började båtbyggarna bli hungriga, verkstaden städades av och den blivande båten ställdes undan i en hörna. Kosa styrdes mot närmaste Mc Donalds (båtbyggarkäk från andra sidan atlanten, Chris Crafts hemland) och summeringar gjordes. Vi hade vid det här laget arbetat på projektet ett antal kvällar, två för att malla av spant och bottenstockar, två till att limma ihop dessa och en halv lördag och en söndag att finlira och slipa in alla detaljer. Den efterföljande helgen spenderades i verkstaden för hamna där vi nu var. Mätta och belåtna med våra dagsverken beslöt vi att åka hälsa på vår V8:a som stod kvar hemma hos Tony som renoverat den. Botten.jpg

Sagt och gjort. Vi avlade en visit och passade på att kolla en del mått för att se om vi var på rätt spår. Samtidigt blev det en liten förevisning av Tony's projekt, en Plymracer (s.k. Plymdroska anno 1930) som nu renoverades minutiöst av en mycket kapabel och seriös kille (Tony själv). Mycket roligt att se och även att göra en del jämförelser med vårt eget bygge. När vi nu ändå var i trakterna och hade lite tid på oss, passade vi på att åka en sväng förbi vår vän Stefan Sundqvist och kolla en del beslag som blivit över vid rekord-renoveringen av hans Forslundsracer "WIRA III". Hans fru Kicki bjöd på kaffe och ett gäng nya bilder från den gångna båtsommaren skärskådades och kommenterades. Det hade ju trots allt varit en ganska bra båtsommar, men som vanligt alldeles för kort.
Stringers.jpg Vi tackade för kaffet och satte oss i bilen igen. Hösten hade kommit på allvar. Våra andra båtar var torrsatta, fått täckning, rengjorts och torkats ut inför vintern. Det var varmt och inte speciellt blåsigt för att vara höst. Roger började bli otålig. Han ville få ut mitt tidigare renoveringsprojekt, min Sweet-Sixteen ur garaget så att vi kunde börja montera ihop de bitar vi nött fram på snickeriet. Vi producerade fram de sista bitarna vi kunde innan kölsträckninen av Chrisen kunde påbörjas i den upptagna garaget. Samtidigt tillverkades de sista bitarna till "sixten", listerna runt sittbrunnarna.
Dessa slipades in, betsades och epoxibehandlaes. Det blev en epoxistrykning vi inte blev nöjda med, fiskögon och för långsam härdningsprocess. Nåja, vem har sagt att det ska vara enkelt. Första helgen i november rullade vi i alla fall ut "Sixten" ur garaget, till lika vår blivande arbetslokal för nybygget. En grundlig urstädning, med mycket damm och torra strupar. En mellanvägg fick rivas för att längden skulle räcka. In med allt avdammat igen och ner till snickeriet. Vi hämtade alla färdigproducerade detaljer till nybygget. Väl hemma i garaget igen skulle potensialen som varvsbyggnad konstateras. Ut med spant för att kolla att utrymmet räckte. Jodå, det funkade, lite trångt men rum nog att arbeta och skapa ett skrov därinne. Efterföljande dag inleddes med en tripp till det lokala trävaruhuset för att inhandla lite regelvirke att bygga den ställning båten skulle byggas på. Vi åkte raka vägen ner till snickeriet och producerade de bitar som behövdes. Limmade och skruvade ihop hela härligheten och så in med allt i bilen igen. Väl hemma vid garaget skruvades det ner igen, och så in med allt och montera ihop så att bitarna stod i någorlunda våg. Efter detta bars alla spant in och lades på plats. Centrumlinjer ritades ut och alla spant måttades in på rätt mått. Kölämnen lades på plats och skruvades fast provisoriskt. Stäven togs fram och sattes för första gången på plats så som den skulle komma att sitta. Nu vidtog en stunds funderande för att förstå en del saker som vi inte sett i dess rätta sammanhang tidigare. Beslut togs på stående fot om vissa ändringar i konstruktionsmetoder som fattades och behövde köpas till. Bl.a. lite vinkeljärn samt rostfria bultar för att fästa spant och motorbädd på ett tillförlitligt sätt. En del justeringar med handöverfräsen krävdes innan allt började att se ut som en båt. Söndagen avslutades med att nåra stringers lades ut för att markera den kommande botten. Sedan kröp vi in under konstruktionen och satt där som i en koja, dock med lite glest tak! Studerandes detaljer ur ett så att säga mer vant perspektiv. Vi satt där en stund och garvade åt varandra och undrade vad grannarna skulle ha sagt om dom set oss sitta där i vår lilla "koja" och pokulera.
Fortsättning!


Back

© 2001 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.