Classic Wooden boats-Yachts, Mahogony racers, Runabouts...
Classic Wooden boats
Barrelbacklogo
Ritningen!


Vi började med att malla av ritningen som var i full skala (1:1). Metoden känns igen från när man var liten och kalkerade bilder. Dom kalkerade bilderna fördes sen över på MDF-skivor som blev mallar till alla spantdelar. Efter detta och mycket jämförande mot ritningarna så provsågades i kvistfri furu av snickerikvalitét. Mallarna skruvades fast på de kraftigt utsågade spanten och sågades lite närmare i bandsåg. Efter detta så frästes alla bitarna på en mallfräs så att alla bitar blev liksidiga. Nu började ett kollande och mätande med allehanda metoder för att få spanten exakt identiska. Alla spanthörn limmades med epoxi och skruvades med rostfri trallskruv. Grovsågning.jpg
De inre spanthörnen slipades in till en trevligare och mjukare form än ritningen visade. Förstäven tillverkades. Denna sågades ut i ett stycke som bestod i av tre stycken med epoxi sammanlimmade 18mm plywoodskivor. Utsidan slipades in efter ritningen, dess insida frästes av med en handöverfräs så att den fick en mjuk rundning.
Stäven i plywood.jpg Nu började man skönja vad det egentligen var vi höll på med. Vi började begripa att detta skulle kunna bli en båt. Själva ihopmonteringen inleddes av att vi provade om och i så fall hur bitarna passade med varandra. Spänningen var olidlig, hur stor skulle hon bli, hur fan ser hon egentligen ut? Vi tog fram en lång planka och på den måttades spanten placering ut. Efter lite måttande på motor m.m. tog vi här beslutet att förlänga båten 1' (33cm) från 19' till 20'. L.ö.a blev nu alltså 6m och 12 cm. Efter utplacering av spanten stod nu ett båtskelett i verkstaden, fan vad läckert! Ha, två båtbyggare...
Med den inre akterspegeln på plats började man skönja den härligt rundade baken som karakteriserar den här modellen. Denna härliga vridning av skrovsidan in mot akterpartiet. Det började bli riktigt kul nu. Ritningarna lades upp i "båten" och vi kollade var sittbrunnen skulle hamna. Hm, där sitter man och kör, fan vad långt akterdäcket blir, får motorn verkligen plats på höjden? Det var två mycket entusiastiska båtbyggare som for omkring och kollade av det mesta under skratt och skrän. Det är i såna lägen man är glad att det inte finns några "normala" människor i närheten, det hade inneburit en omedelbar idiotförklaring av oss båda! Med all rätt... stäv.jpg


Barrelback!.jpg Av bara farten mallades däcksbalkar av mot nya mallar i MDF. Urfäsningar i spanten gjordes för kölplankan som tillverkades av två 100X20 mm furuplank av bästa kvalitét som sedan skall limmas ihop på plats tillsammans med förstäven. Helgen började lida mot sitt slut, men först skulle vi göra klart ramen till akterspegeln. Vilken konstruktion!? En dj..la massa pinnar som skulle sågas ut med rätt profil, och ytterligare en dj..la massa klossar som skall passas in för att få den rätta formen på akterspegeln. Rundningen i tvärskeppsled är ingen lek!
Fortsättning....


Back

© 2002 Anders Jelving - Classic Wooden Boats - SWEDEN
All material registered and protected by copyright law.