Renoveringen av 67:an - chassiet
Jaha! Då är det bara att sätta igång. Så här såg det ut när karossen väl hade avlägsnats.

I det stora hela var bottenplattan frisk, och det fix som behövdes var vid domkraftsfästena. Dessa var dock inte p.g.a. rost utan resultat av en tidigare klantreparation någon gång i bilens förflutna.

På bilden kan man även skymta den nybyggda växellådan som kördes in under sensommaren 2000.

Mödosamt skrapande av underredsmassa. Det var kanske tur att gubben som hade den verkar ha varit Tectylfreak, för det är väl därför bilen klarat sig så pass bra som den gjort.

Här är de helt hemknåpade underedena som mina Speedwell bucket seats skall stå på. Jag fick slakta 4 stycken originalunderreden för att knåpa ihop de båda.

På bilden syns även hur jag flyttat tillbaka växelspaken 80mm samt att handbromsen i samma veva fick kortas 50mm. En ganska simpel operation.

Den här lagningen var den enda, förutom några mindre borrhål som svetsades igen, som jag var tvungen att göra i plattan. Det var dock en del riktning av golvhalvorna innan jag blev nöjd.

Det är kul att jobba när sakerna är så här pass friska. Var inte orolig, plattan skall blästras.

Framvagnen var det mer jobb med. I och med att jag gjort mig besväret att korta den och svetsa dit sänksatser beslutade jag mig för att laga upp den istället för att köpa en ny.

Den var rejält rostig i stötdämpartornens underkant plus att jag har gett stommen en del smisk innan jag hittade rätt "ride hight". Den var minst sagt tillplattad på det ställe som är bortkapad på bilden.

Sjuka delar kapades bort, rosten på insidan skrapade bort så gott det gick och partiet byggdes upp med ny frisk 3mm plåt. Skall borra ett dräneringshål i bottnen och spruta in hålrumsvätska sedan.

Här har vi bottenplattan som den såg ut nyblästrad inför lackering. Själva blästringen utfördes på Blästringsservice lite utanför Enköping. Ett ställe som jag varmt rekomenderar andra. Snabb och proffsig service och killar som vet vad de sysslar med.

Jag var faktiskt lite småorolig att det skulle uppdagas mer hål när plattan väl blev blästrad, men till min stora glädje uteblev överaskningarna.

Bottenplattan inne i lackboxen grundad med Plastic Paddings 2-komponent rödgrund. Det här blir ju bra!

Här har vi Hans Landelius in action. Det var han som hjälpte mig att lackera chassiet på sitt jobb. Ett kluster stjärnor i himlen till honom som för övrigt varit mycket hjälpsam med allt mellan himmel och jord under resans gång. Färgen är en specialare efter hemligt Landeliusrecept. Tricket är att blanda mattsvart och blanksvart för att få den där typiska halvmatta lite dassiga lystern som VW hade original på chassiekomponenter.

Här har jag kommit en bit på vägen med  monteringen av chassiet.

Som vanligt höjdes ribban mer än vad som var tänkt, så det mesta har bytts ut eller blästrats och ytbehandlats.

Här ytterligare en bild på hur jag flyttade tillbaka växelspaken. Jag har alltid retat mig på att man får sträcka sig efter spaken och passade därför på att göra denna modifiering när plattan ändå var renplockad. Som bilden visar kapades två bitar (nr 1 och 2) ur ramtunneln, bytte plats med varandra och svetsades tillbaka. Bredden på bit nr 1 (80mm) motsvarar hur mycket den är tillbakaflyttad. I och med detta ingrepp hamnade även handbromsspaken för nära växelspaken och fick kortas 50mm. Växelförarstången inuti ramtunneln kortades längst bak vid leden.

Jag beslutade även att uppgradera bromsarna fram med ok från en Simca Horizon. Dessa har en kolvdiameter på 48mm mot originalets 40mm, så det lär bli lite mer lätttrampat, men jag får se hur balansen mellan fram- och bakvagn har förändrats genom detta ingrepp.

Dessa ok är "bolt on" vilket är ganska otroligt. I mitt fall fick jag dock slipa ur lite material ur styrarmen på spindeln, men dessa är CB:s droppade med grövre gods, så på en original hade detta inte alls behövts.

Man får dock byta ut bromsslangen som sitter original (345mm) mot en som är avsedd för trummor fram som är lite längre (380mm) eftersom anslutningen är uppåt på dessa ok.

En överblicksbild på hur chassiet blev. Ser faktiskt himla fint ut och gjorde att mina planer på en lite mindre seriös renovering skrotades. Det kändes inte rätt att bara lappa ihop karossen och kasta på den när chassiet blev så fint, så nu siktar jag på att bli klar till sommaren 2002 istället.

Vidare till nästa del i renoveringen 


| Till startsidan | Inledning | VW:s historia | VW galleri | Reportage | Länkar | Uppdateringar | Gästbok |
| Vem är jag? | Mina VW:s; 57:an | Mina VW:s; 67:an | Mina VW:s; Ghian | Maila mig |