Typ 1 67:an (1995-)
Min 67:a i orginalskick förutom sänkt framvagnDenna folkis fick jag nys om via mitt helgjobb på Statoil i Enköping. Den stod på en bilfirma inte långt därifrån. Jag åkte dit och tittade på min rast och blev helsåld. Den hade stått undanstoppad i säkert 10 år innan den hade hamnat på firman. Jag köpte den och använde den som bruksbil i ett par år (även på vintern). I och med försäljningen av min 57:a blev emellertid frestelsen att "förbättra" folkan oemotståndlig. Först på listan blev att avhjälpa zigenarhänget med en sänksats på framvagnen samt bygga om till 12 volt så att stereon från 57:an kunde "kastas" in.

Renoverad JP fälgEn kompis skulle renovera en Porsche 911 och blev på kuppen ägare till en reserdelsbil också. På den satt (enligt kompisen) några "konstiga aluminium fälgar" som varken var Fuchs eller Cookie Cutters. Jag köpte dom osedda och hoppades på det bästa. Jag tänkte att om dom suttit på en Porsche, så måste dom vara något att ha. Mitt första intryck var besvikelse. Va! JP-fälgar! När den lagt sig och jag börjat se genom ärgen och mossan (bilen hade stått utomhus i 15 år) tyckte jag mig skönja ett ämne till en ganska frän fälg. Efter glasblästring, pulverlack, polering av fälgkant och blankförzinkning av hjulbulten blev dom helrätt. En snäll granne vid namn Rune Larsson hjälpte mig att borra om trummor och skivor. Han har för övrigt hjälpt mig otroligt mycket under hela min aktiva VW-karriär. Läs mer om JP-fälgar på Tobias Lindbäcks hemsida.

67:an på Wheels Nats 1997För att bilen skulle rulla ytterligare lite närmare moder jord påbörjades sänkning nr. 2 av framvagnen. Denna gång kortade jag hela stommen 40 mm per sida inne vid sänksatsen (för att mimimera antalet svetsfogar i rören). Detta medförde att jag fick flytta isär fästena för stommen, fästet för styrdämpare och stoppet för styrsnäckan. Vidare monterades 2.5" droppade CB spindlar. Den blev lite väl låg och jag måste numera åka med justeringen på framvagnen i maxhöjt läge för att över huvud taget kunna köra bilen. Men fränt blev det. Jag blev emellertid tvungen att skippa krängningshämmaren som blev för lång, men en ny kortare skall väl tillverkas vad det lider.

67:an på Aircoolers vårmönstring 1998Bilens yttre kompletterades med ett taktäcke som köptes av Jonas Uhland. Det glasblästrades och pulverlackerades i samma färg som fälgarna och teakribborna slipades ner och oljades in. Nya fästen fick tillverkas i rostfritt stål eftersom dom gamla saknades. Lampglasen byttes ut mot Porsche 911:a, bak mot helröda och vita blinkers. Pop-out rutor införskaffades på Bug Run 1997 och försågs med nya svindyra gummilister.

Inredningen på 67:anEn VDM/EMPI ratt köptes också av Jonas Uhland. Ratten har en krans av plast som med åren alltid spricker vid "klockan 12", och så även på min. Efter tips från "Tomten" fylldes dessa sprickor igen med superlim och bakpulver(?) och en kompis till mig som är målare ådrade om ratten och lackerade den med 4 lager parkettlack. Det blev kanonbra (Tack Stefan!).

67:an som den ser ut idagFör att växlingarna skulle ske snabbt och smärtfritt ersattes orginalspaken med en Gene Berg spak (buy the best and cry once).

Bilen kompletterades den med en 5" monster tach plus 2" mätare för oljetryck, oljetemp och laddning "gömda" i handskfacket. Notera det tidsenliga "vurp-ollonet" på passagerarstolen som används när det hettar till vid gran och rödljus.

I detta resto looker utförande rullade sedan bilen ett par år innan 1500:an under hösten 1998 fick ge vika för en 2165:a. Efter en ganska kort tjänstgöring skruvades dock denna motor ner för en uppgradering.

Planer för framtiden är att riva ut baksätet, montera ett set tidenliga replika Speedwell stolar, störtbåge, 4 punktsbälte, samt svarta paneler och mattsats. Utvändigt skall aluminium T-bars införskaffas och monteras. På motorsidan är i princip allt utom blocket nytt. För tekniska data på spisen som satt i under 1999 samt den nya som är under uppbyggnad klicka klicka här.

Renoveringen
I och med att jag skaffat en egen garageplats rann inspirationen till rejält under senare delen av 2000. Således revs bilen ner i molekyler för en renovering. Jag skall i möjligaste mån lägga ut bilder på renoveringen.

  • Del 1, Renoveringen av chassiet
  • Del 2, Renoveringen av karossen - rostjakt och inpassning av ekonomiplåt 
  • Del 3, Renoveringen av karossen - blästring och slutlig rostlagning 

| Till startsidan | Inledning | VW:s historia | VW galleri | Reportage | Länkar | Uppdateringar | Gästbok |
| Vem är jag? | Mina VW:s; 57:an | Mina VW:s; Ghian | Maila mig |