Typ 1 57:an (1989-1996)
Jag och 57:an på VW Weekend 1993Efter en "karriär" som go-kart förare insåg jag efter säsongen 1989 att det varken fanns tid, ekonomi eller ork att fortsätta tävla på den nivå jag då gjorde. I samma veva hade jag dessutom påbörjat min första vända på KTH i Stockholm där jag läste till 80 poängs maskiningenjör. Karten skulle säljas men samtidigt ville jag inte vara helt sysslolös. Under ett antal år hade jag närt en dröm om en egen VW ovalruta med balla fälgar och cool pastellack (kom ihåg att detta var i slutet på 80-talet och jag var 18 år).

Min 57:a i VW TrendsEfter intensiv övertalning av föräldrar sattes en annons in i Idrottsbladet Motorsport om försäljning av aktuell kart ELLER bytes mot VW med lilla bakrutan. Döm om min förvåning när en kille ringde INNAN tidningen publicerades. Han hade en 57:a som han kunde tänka sig att byta mot min go-kart. Jag var lyrisk! Tänk om jag kanske snart skulle få äga en alldeles egen ovalruta! Vi åkte dit en kall, mörk och regnig höstkväll för att titta på bilen. Jag for runt den och farsan lös med ficklampa. Jag tyckte den såg fin ut i skenet men farsan var lite mer kallsinnig. Jag hade hur som helst bestämt mig, JAG SKALL HA DEN!!

Det blev till slut affär och ett par dagar senare stod "fyndet" hemma i föräldrarnas garage. Raskt avskiljdes karossen från bottenplattan och jag kunde snabbt konstatera att bilen inte alls var i något drömskick. Trösklarna var muggiga och en hel del av de nedre regionerna både här och där.

På ett ganska tidigt stadium bestämdes även att försöka lokalisera en nyare bottenplatta för att på så sätt "gratis" få kulledsframvagnen, synkad låda, 12 volt och en lite större motor. En i största allmänhet övergiven 68:a 1500:a stod på granngatan och jag frågade helt sonika om den var till salu. "-Jodå! Men jag vill ha 1000 kr för den, för det är nytt batteri och avgassystem på den". 1000 kr senare var jag ägare till ytterligare en folka. Det började nu bli ganska trångt hemma på uppfarten, så 68:ans kaross (sopslut) kastades och 57:ans chassie såldes.

Chassiet färdigtJag började med chassiet som skruvades ner i molekyler och skickades på blästring. När sedan rostlagningen av bottenplattan skulle ske insågs det hopplösa i att försöka lappa golvet. Resterna av golvet skars bort och 2 stycken nya golvhalvor införskaffades och svetsades dit. Efter målning och ihopmontering med bland annant Puma framvagnsstomme, 2,5" droppade CB spindlar samt alla slitdelar utbytta såg det riktigt bra ut! Bilden är tagen sommaren 1990.

Karossen färdiglagad, pustKarossen var det mer jobb med än jag hade räknat. Efter blästring (med stålsand!!) Var det bara fragment kvar av trösklarna, reservhjulsbaljan mm. Rosthål stora som knappnålshuvuden hade blivit stora som golfbollar och för att över huvudtaget hitta plåt tjock nog att fästa den nya i fick ytterligare plåt amputeras. I stället för att då vara smart och köpa en komplett tröskel och svetsa dit, byggde jag upp den nya av lösa ekonomiplåtar (varför skall man göra det lätt för sig). Notera den otroligt praktiska vagnen som jag tillverkade för ändamålet och som faktiskt finns kvar än idag för framtida helrenoverigar. Bilden är tagen sommaren 1990.

Nylackerad och montering påbörjadEfter bröllopet mellan chassiet och karossen lastades hela rasket en fredag och kördes till Autolack i Enköping. De fick spackla såväl som lackera bilen i en VW orginalkulör som heter H2B. En kulör som jag faktiskt än i dag inte har sett mig trött på. Är den gul eller orange? Är det en pastellfärg eller inte? Döm själva. Notera att bakluckan fått hålet för näsan igensvetsat samt att Benke Björkman i Uppsala fick fria händer att stansa lite gälar i den. En uppsättning Ford 39 tear drop bakljus har också monterats.

ATS fälgarna med SAAB 900 kapslarFälgarna kom jag över av en ren slump. En kille som arbetade vid farsans jobb hade en uppsättning ATS fälgar som suttit på en K 70. Jag tyckte att dom var skitfula, men min ekonomiskt lagde far (som redan med förfäran sett bilen svälja allt mer pengar) övertalade mig att köpa dom iallafall. Ett par av dem var något kantstötta, så jag fick lämna in dem hos Aerosvets i Barkarby som svetsade upp fälgkanterna. Efter att ha filat till dom, glasblästrat och lackerat såg dom ut som nya. Navkapslar fanns det inga, men efter att ha mätt lite på en Saab 900 visade det sig att dennes passade oförskämt bra så i slutändan blev det väl inte så tokigt. Däcken blev 135:or fram och 185/65/15 bak.

Motorn fick sig ett kromdoppMotorn var till en början 68:ans 1500:a, men en lumparkompis hade en buggy med en 1600:a som bilprovningen vägrade släppa igenom, så ett byte ordnades raskt. Motorn visade sig innehålla 041 toppar, HD oljepump, dubbla solexförgasare och verkade i största allmänhet vara renoverad, så det var nog inget nerköp. Det ända jag egentligen gjorde var att köpa i princip allt som fanns att till motorn i krom. Till och med fördelarlocket kromades hos firman jag jobbade på vid tillfället.

Inredningen på 57:anInredningen är ofta en av de saker som folk gärna hoppar över, man tar liksom det som syns först, och jag var inget undantag. Efter att ha kört bilen en sommar införskaffades en uppsättning Recarostolar från en Scirocco. Dessa modifierades för att passa choppade VW underreden och ny klädsel syddes av mig på morsans Husqvarnasymaskin. Nackstöden var så otroligt fula att jag därför inte ville åka med dom, men stolarna blev tuffa utan dessa så jag monterade aldrig några. Ratten var en träratt medan orginal växelspak fick en knopp svarvad i aluminium. Resten av inredningen "fuskade" jag och köpte färdig.

Min 57:a på omslaget till den insomnade VW EntusiastenÅret efter när ekonomi och anda hämtat sig monterades en stereo. Denna sattes i en panel inuti handskfacket för att få en diskret installation. Istället för att riva ut baksätet som många gör såg jag det som en utmaning att endast använda mig av utrymmet bakom baksätet. En låda byggdes av plywood där jag med skohorn pressade in 2 stycken 10" basar, 2 stycken 5 1/4" mellanregister och 2 stycken 1/2" horn, alla av märket Coustic. Fram byggdes bafflar i dörrarna av MDF board och i dessa monterades 2 stycken 6" Coustic mellan/lågbasar samt 2 stycken 1" horn från Pioneer. Lådan bak kläddes med filtmatta och bafflarna med bagagerumsmatta.  Detta drevs av en CD spelare kopplat till ett elektroniskt delningsfilter och två slutsteg, 2x100W till basarna och 4x65W till mellanregister och diskant, allt av märket Panasonic.

Bilen kördes ett antal sommrar och rönte en del uppmärksamhet på träffarna. Det resulterade i reportage i 4 biltidningar; VolksWorld, VW Trends, VW Entusiasten och Bilsport. Bilen sålde jag våren 1996 till Hans Ljunggren i Borlänge som i sin tur numera har sålt den vidare till en för mig okänd person.


| Till startsidan | Inledning | VW:s historia | VW galleri | Reportage | Länkar | Uppdateringar | Gästbok |
| Vem är jag? | Mina VW:s; 67:an | Mina VW:s; Ghian | Maila mig |