Anders Kortspel

För frågor om reglerna, skriv till:

Ylleman

(Instruktion version 1.11) Ett lite knepigt och underhållande kortspel för två eller flera deltagare. Av Anders Persson 2002. (http://listen.to/boray)

Obs! Om ni är två spelare så är yllepoker roligare, men man måste först lära sig ylleman för att förstå det.

Ylleman kan med fördel spelas med eller utan jokrar. Den som lägger jokern bestämmer då vilket kort det föreställer. Man börjar med att blanda leken ordentligt. Sedan skall varje spelare få fem kort som man har på hand och inte visar för varandra. Resten läggs med baksidan uppåt i en hög så att alla når att ta kort från den. Den som vann senaste spel eller spelvarv börjar. Om detta är första spelet, så börjar den som delade ut korten. Denne lägger nu (framför sig på bordet) antingen ut ett kort, ett par, triss eller fyrtal. Sedan tar han omedelbart upp lika många kort från högen så att han åter har fem kort på hand. Sedan är det nästa spelares tur at göra samma sak (man går medsols runt bordet). Man behöver inte följa färg eller något, utan man kan lägga precis vad man vill förutsatt att det är ett enkelt kort, ett par, triss eller fyrtal. När man har gått ett varv runt bordet så att alla har lagt ut en gång var så är spelvarvet klart. Den som nu har lagt ”högst” vinner spelvarvet, samlar ihop alla korten som alla lagt ut och lägger dem i sin poänghög (med baksidan uppåt). Med ”högst” menas att ett högre par slår ett lägre par, ett par slår alltid ett enkelt kort, ett enkelt ess slår en kung osv. En triss slår ett par i ess t.ex. och en enkel femma slår en enkel tvåa. Om flera spelare lägger samma sak (t.ex att två lägger en kung), så är det den som lade först som räknas som högst. Den som vann spelvarvet börjar att lägga ut i nästa spelvarv. När högen som man tar nya kort ifrån tagit slut, så fortsätter man att spela på samma sätt utan att ta nya kort. Om någon då får slut på sina kort så fortsätter de andra att spela tills alla kort är slut. Man hoppar helt enkelt över dem som har slut på kort. Om den som vann det senaste spelvarvet (den som skall börja lägga) precis fick slut på kort, så börjar istället näste man som har kort kvar. (Man går medsols som vanligt). På slutet kan t.ex endast en person ha ett kort kvar. Då kan han lägga det kortet i sin poänghög direkt (efter att ha visat det) eftersom han nu bara spelar mot sig själv. När nu alla kort är slut så räknar man helt enkelt antalet kort i sin poänghög. Den som har flest kort har vunnit och blir ”ylleman”. Om man vill, så kan man även dela ut någon slags poäng (t.ex en plastgroda) till vinnaren varje gång så att man kan se vem som vinner flest gånger.

Ylleman är ett strategiskt spel. Man behöver inte lägga ”över” om man inte vill, utan man kan t.ex. lägga ett dåligt kort och istället spara på ett bra par för att kunna lägga ut det när flera andra har lagt ut par i samma spelvarv. På så sätt kan man vinna fler kort till sin poänghög. Det är ofta en fördel att lägga ut sist, men eftersom det är den som vann senaste spelvarv som lägger ut först, så varieras detta. Ylleman är nog roligast att spela om man är fler än två som spelar, men det är ganska kul på två också.

Specialregel: Om två eller flera personer blir delad vinnare (flera ”yllemän”), så skall den ylleman börja att lägga i nästa spel som sitter så att alla (eller om detta ej är möjligt - flest) yllemän lagt ut innan en icke ylleman lägger sitt första kort.

För frågor om reglerna, skriv till:


Ylleman - ett exempel:

Spelare A, B och C sitter i en ring runt bordet såhär:

  A       B


      C
Efter att korten blandats och delats ut har
A: 3, dam, 8, 9, 2
B: 7, 3, ess, 10, 10
C: 5, 9, 4, 3, 6

Eftersom C vann senast, så börjar han. Han har 5, 9, 4, 3, 6. Han lägger en trea, tar upp ett nytt kort (en tia) och har sedan: 5, 9, 4, 10, 6.

På bordet ligger: 3

Sedan är det A’s tur. Han har 3, dam, 8, 9, 2. Han lägger en dam, tar upp nytt kort (dam) och har återigen 3, dam, 8, 9, 2. Nu blev han lite sur eftersom om han hade sparat på damen, så hade han haft ett par nu.... men gjort är gjort och han kan ju fortfarande vinna spelvarvet.

På bordet ligger 3 och dam.

Nu är det B’s tur. Han har 7, 3, ess, 10, 10. Han skulle kunna lägga sitt par i tior, men han sparar dem och lägger ett ess eftersom det räcker för att vinna spelvarvet. Han tar nytt kort och får ett ess! AJ! Han blir också sur och tycker att han skulle lagt tiorna... Men han vinner ju spelvarvet ändå.

På bordet: 3, dam och ess.

Nu har alla lagt, och eftersom B lade högst så samlar han in dessa kort och lägger dem med baksidan upp i sin poänghög. Sedan skall han lägga ut nytt. Han har nu: 7, 3, ess, 10, 10. Skall han lägga paret... Nja, han satsar på att de andra inte har par, och lägger esset. Sedan tar han ett nytt kort (3) och har sedan 7, 3, 3, 10, 10. Två par! Ser ljust ut tänker han.

På bordet ligger: ess.

Sedan är det Cs tur. Han har 5, 9, 4, 10, 6. Hmmm... Ess kan jag inte slå. Jag slänger ett skräp-kort: 4an. Tar upp nytt och får knekt. Har sedan: 5, 9, knekt, 10, 6.

På bordet: ess, 4.

Jaha, då är det As tur. Han har 3, dam, 8, 9, 2. Hmmm. Detdär kan jag ju inte slå, så jag slänger en tvåa och får upp en sjua. Har sedan: 3, dam, 8, 9, 7.

På bordet: ess, 4, dam.

B vinner även detta spelvarv eftersom han lade esset. Han tar upp korten och lägger i sin poänghög. Då är det hans tur igen. Ja, då lägger jag väl ut tiorna då.. tänker han och lägger ett par i tior. Han tar upp två nya kort som är 9 och dam och har nu: 7, 3, 3, 9, dam.

På bordet: par i 10.

Då är det C igen. Han slänger en femma, får upp en åtta och har sedan 8, 9, knekt, 10, 6.

På bordet: par i 10, 5.

A har inte heller något att sätta emot paret i tior, så han slänger en trea och får upp en joker! Han har nu joker, dam, 8, 9, 7.

På bordet: par i 10, 5, 3.

B kammar hem även dessa till sin poänghög. Sedan är det ju han igen eftersom han vann även detta spelvarv. Han har nu 7, 3, 3, 9, dam. Nu funderar han om han skall våga lägga ut paret i 3or... eller om någon kan tänkas ha ett högre par. Då är det ju dumt att slänga bort det liksom... Han beslutar sig för att lägga en sjua och får upp en fyra. Har sedan 4, 3, 3, 9, dam.

På bordet: 7

Då är det C, som har 8, 9, knekt, 10, 6. Jaha en sjua, då kanske jag kan vinna detta. Jag lägger en knekt. Tar upp nytt kort som är 2.

På bordet: 7, knekt.

Då är det A, som har joker, dam, 8, 9, 7. Jag skulle kunna använda jokern till att göra ett par, men det räcker ju att lägga damen, så vinner jag. Så han lägger damen och får upp en åtta. Sedan kammar han in korten till sin poänghög (hans första poäng). Sedan är det hans tur att börja också eftersom han vann. Han har nu joker, 8, 8, 9, 7. Han skulle nu alltså kunna lägga triss i 8or med hjälp av jokern... Men han tror att det räcker med par i 8or och sparar på jokern. Han lägger alltså två åttor och tar upp två nya kort som är 7 och knekt och har sedan joker, knekt, 7, 9, 7. Nu har han alltså en triss i 7or om han vill.

På bordet: par i 8.

Då är det B, som har 4, 3, 3, 9, dam. Han lägger fyran och får upp en femma.

På bordet: par i 8, 4.

C har 8, 9, 2, 10, 6. Dvs ingenting att sätta emot, så han slänger en tvåa och får upp en nia. Ah äntligen ett par!

På bordet: par i 8, 4, 2.

Eftersom det var A som la paret, så kammar han in korten till sin poänghög. A har nu joker, knekt, 7, 9, 7. Nu skall han lägga ut igen eftersom han vann igen.... Skall han lägga ut triss i sjuor tro, med hjälp av jokern...?

Ja, sådär håller det på tills alla kort är slut (tills ingen har ett enda kort kvar på hand). Då är det bara att räkna ihop sin poänghög för att se vem som fick flest och blev ”ylleman”!


Yllepoker - Nytt!!!

Av Anders Persson 2005.

Detta spel är framtaget för att spelas av två spelare. Jag tyckte inte att ylleman var så roligt att spela när man bara är två, men det tycker jag att yllepoker blev så jag är ganska nöjd.

Spelet går till enligt följande. Varje spelare får sju kort som man har på hand och inte visar för någon. Sedan får man göra två byten. Man får alltså slänga så många kort man vill för att sedan ta upp lika många nya. Och detta får man göra två gånger. Sedan börjar man spela och det går till precis som yllemans "slutspel", alltså att man spelar ylleman utan att ta upp några nya kort under spelets gång. Så enkelt var det med det, och detta adderar ju en del strategiska moment till spelet när man är två som spelar. Man kan t.ex försöka räkna på om man har chans att vinna poängen ("plastgrodan" se ylleman) (>7 kort i sin poänghög) eller om man bör spela för att få lika (7 kort i sin poänghög).

Det går naturligtvis även att spela med fler spelare, men då får man ändra på det lite eftersom korten kan ta slut annars. Man kan t.ex köra med enbart ett byte eller med färre kort än sju att spela med.


Missa inte:
Min musik!



Halvöppen Ylleman

(Anders Persson 2002)

En variant av Ylleman där varje spelare alltid har två av sina kort liggande öppna framför sig på bordet så att alla kan se dem. När man delar ut korten så lägger man först upp dessa öppna kort framför varje spelare och delar sedan ut de vanliga korten. När man spelar har man alltså alltid tre kort på hand och två öppna på bordet. De öppna korten fungerar precis som vanligt, men man får inte byta några kort mellan bordet och handen. När man använt något (eller båda) av korten man hade på bordet, så måste man alltid lägga de första korten man tar från högen direkt till bordet tills man åter har två öppna kort där. Man får alltså inte välja om man vill ha kortet man tog från högen på hand eller på bordet. Så om man t.ex använde ett kort från handen och ett från bordet för att bilda ett par, så tar man sedan upp ett nytt kort från högen och lägger det öppet på bordet. Sedan tar man ytterligare ett nytt "hemligt" kort till handen.


Ylleman med halvöppen hög

(Anders Persson 2002)

Här har varje spelare 5 kort på hand hela tiden precis som i vanlig Ylleman. När man delat ut 5 kort till varje spelare, så tar man och delar högen i två lika stora delar. Den ena delen vänder man på så att framsidan ligger uppåt, alltså så att man ser vilket kort som ligger överst. Den andra delen ligger med baksidan uppåt som vanligt. När man sedan skall ta nya kort under spelets gång så får man helt enkelt välja vilken hög man vill ta ifrån. Man behöver inte heller ta från samma hög, utan man kan t.ex ta ett kort från den öppna högen och ett från den "hemliga" högen om man precis har lagt ut ett par. Man måste vara försiktig när man tar nya kort från den "öppna" högen så att man inte flyttar på korten så att fler än det översta syns. När en hög tagit slut så måste man naturligtvis ta från den andra.


Halvöppen Ylleman med halvöppen hög

(Anders Persson 2002)

En kombination av de två varianterna ovan. Varje spelare har alltså två öppna kort på bordet och tre kort på hand samt att man har två högar att ta nya kort från - en med baksidorna uppåt, och en med framsidorna uppåt. Det blir lite mer att tänka på om man säger så. Man kan ju t.ex ta vissa kort från den öppna högen som man inte skulle tagit annars, bara för att förhindra att motspelaren tar kortet för att bilda par med ett av sina öppna kort.


Ylleman med två kortlekar

Om man är fler än fyra som spelar så skulle det kunna vara idé att använda två kortlekar. Spelet tar slut lite väl fort annars. Vi har inte provat detta, men det borde ju fungera precis lika bra.




Trippel-Pang

Ett underhållande kortspel för två eller flera deltagare. Av Anders, Anita och Gunnar Persson 2002.

Trippel-Pang är ett mycket enkelt spel, men det är kul ändå. Först blandas leken. Sedan får varje spelare 3 kort var som man tittar på och inte visar för varandra. Sedan gäller det att få högst, precis som i Ylleman. Tretal slår par som slår högsta kort, en fyra slår en trea etc. Man skall nu bestämma om man vill vara med och spela eller inte. Om man har bra kort så väljer man att spela, men man säger inget ännu. När alla bestämt sig så tar alla fram en knuten näve och slår i bordet tre gånger samtidigt som alla andra gör det medan man räknar högt 1-2-3- och på den sista (fjärde) säger man ”PANG!!!” och slår med öppen hand i bordet om man vill spela. Om man däremot inte vill spela så säger man då det fjärde slaget skulle kommit ”AVSTÅ!!!” samtidigt som man lyfter upp handen med utsträckta fingrar och sätter tummen till pannan. (Kul va’!). De som sagt avstå, tar ett av sina kort och lägger till sin poänghög. De resterande två slänger man i en ”skräphög”. De som sagt pang spelar mot varandra och den som fått ”högst” (i enlighet med ylleman-reglerna) vinner alla kort från alla som sagt pang och lägger dem i sin poänghög. (Man vinner alltså tre kort från varje som sagt pang plus sina egna tre). Om det bara är man själv som sagt pang, så får man således alla sina tre kort till sin poänghög. Om det är två pangsägare som fått samma, så ser man till nästa kort. Om det t.ex är två som har par i fyror och den ene har en kung och den andre har en sexa som sitt tredje kort, så vinner den som hade kungen. Sedan delar man ut tre nya kort till varje spelare och fortsätter tills korten är slut. Då räknar man ihop och ser vem som fick flest kort i sin poänghög. Den vinner alltså.... Om det i slutet inte finns tillräckligt med kort för att ge alla tre kort var, så går man över till dubbel-pang, eller pang-reglerna.


Dubbel-Pang

Ett ganska underhållande kortspel för två eller flera deltagare. Av Anders, Anita och Gunnar Persson 2002.

Fungerar på samma sätt som trippel-pang, men med bara två kort per deltagare. Om man avstår så får man ett kort till sin poänghög och slänger ett i skräphögen.


Pang

Ett kortspel för flera deltagare. Av Anders Persson + delar av teknikerklassen på Lundby gymnasium runt 1991.

Fungerar på samma sätt som dubbel-pang, men med bara ett kort per deltagare. Om man avstår så får man kortet till sin poänghög. Om flera som säger pang har samma kort, så läggs alla pang-korten i en pott som nästa vinnare får (om jag minns rätt....)




Tillbaka till BorayMusic


Missa inte:
Min musik!









Missa inte:
Min musik!









Missa inte:
Min musik!