[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Resor

Att resa är beroendeframkallande, och resandet har blivit mitt största intresse. Under min uppväxt gjorde jag kortare resor i Europa med föräldrarna men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag själv skulle ge mig iväg ut i världen när jag blev äldre. När min syster Malin fick med mig till Sydamerika i januari 1999 hade jag fortfarande inga funderingar på att resa i någon större omfattning utan det var på våren 1999 inför den kommande resebyråturen till Kina som jag fick idén att resa jorden runt på ett halvår. Det blev mitt första reseäventyr som följdes av ytterligare två långresor, och förhoppningsvis blir det mer resande i framtiden. Efter hand som jag har rest så har jag föredragit att välja mindre utvecklade länder eftersom västerländska länder ofta är dyra och ostimulerande att resa i.

Resor fram till 1997

Den första resan jag har svaga minnen av var till London 1988 när jag var 8 år. Senare samma år bar det av till Norge och min kommentar när vi kom fram till Bergen ska visst ha varit "Varför åkte vi hit egentligen?". 1990 åkte jag och pappa till Polen eftersom vi har en vänort där som heter Szamotuly. Vi reste runt med tåg i landet tillsammans med en polsk vänfamilj som fyra år senare kom till Sverige för att hälsa på oss. 1992 tog mamma med mig till Paris där vi besökte den nyöppnade parken EuroDisneyland, vilket sammanföll med min öroninflammation. Under åren 1993-1997 gjorde jag och pappa en resa varje sommar. 1993 åkte vi till Bulgarien och Grekland, baserat på ett samarbete med en skola i Sofia. 1994 gjorde vi en tur till norra Sverige och besökte bl.a. Kiruna och Treriksröset samt Narvik och Lofoten i Nordnorge. 1995 blev det ett återbesök hos våra polska vänner och den här gången besökte vi bl.a. Auschwitz och Zakopane med vandring i Tatrabergen. 1996 gjorde vi en oförglömlig resa till Island, ett fantastiskt vackert land. Resan bestod av tre delar: Reykjavik med busstur till gejsrar och heta källor, båt till Hemön och en bussresa till Vestfjordarna i nordväst. Avslutningsvis åkte vi till Tyskland 1997 med anledning av att jag hade börjat läsa tyska på gymnasiet.

Sydamerika, 3-15 januari 1999

Det var 1999 som resandet drog igång på allvar när min syster övertalade mig att följa med henne till Chile och Argentina. Hennes pojkvän skulle bestiga Sydamerikas högsta berg Aconcagua, 6959 m. Hon ville träffa honom när han kom ner och kom på idén att göra en vandring i samband med det. Det var Malin som planerade och organiserade hela resan så jag hängde bara med. Resan var väl i kortaste laget men väldigt strapatsrik, och det var nog tack vare den som jag blev mer intresserad av att resa. Och när det gäller äventyr så har jag nog inte överträffat det här på mina senare långresor. Vi hade kommit överens om att Malin i gengäld skulle följa med mig till Kina till sommaren.

Kina, 11-29 juni 1999

Anledningen till Kinaresan var att jag hade läst kinesiska på gymnasiet. Jag och Malin åkte med Svensk-Kinesiska resebyrån på en väldigt flott resa till Beijing, Xian, Chengdu, Leshan, Emei-berget, Kunming och Guilin. Resan bokade vi redan innan vi åkte till Sydamerika och alltså innan jag hade fått upp ögonen för självständigt resande som jag nu anser är det bästa sättet att resa. Naturligtvis var det en fantastisk resa, men i dyraste laget.

Jorden Runt, 18 september 1999 - 29 mars 2000

Det var i april 1999 jag bestämde mig för att göra en halvårslång resa runt i världen efter studenten istället för att fortsätta studera, men jag kände inte för att ge mig iväg ensam så jag annonserade efter en reskompis på Internet. En kille från Östhammar nappade efter att jag kom hem från Kina och vi träffades på en resebyrå i Linköping i juli och bokade en Jorden runt-biljett med 6 stopp. Vi reste ihop 4 månader med undantag av ett par veckor i Australien då vi reste var för sig, men i januari delade vi på oss för gott i Malaysia och jag fullbordade de 2 månaderna som återstod av resan på egen hand. Jag kom fram till att det var på många sätt bättre att resa själv, så det kommer jag att göra i fortsättningen. Då detta var min första självständiga resa hade jag inte så stor koll på saker i ting i början, och jag hade inte ens några guideböcker en större del av resan.

[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]

USA
Sri Lanka
Maldiverna

Asien & Mellanöstern, 21 mars - 3 november 2001

På min andra långresa minimerade jag flyget till ut- och hemresan, och reste över land hela vägen från Bangladesh till Egypten. Den här resan genomförde jag helt själv, och det var först på den som jag kunde leva ut mitt självständiga resande till fullo.

Indien
Israel
Egypten

Sydostasien, 16 juni - 23 december 2002

Min tredje långresa var planerad till ett år, varav hälften i Sydostasien och resten i Central- och Sydamerika. Omständigheter ledde dock till att jag avbröt resan snart efter min ankomst till Mexico och åkte hem den 8 januari. Då min vistelse i Mexico inte var särskilt lyckad har jag inte tagit med den i presentationen av den här resan. Jag fick sällskap till Vietnam av min pappa de första fyra veckorna av resan. Vi flög tillsammans från Köpenhamn till Ho Chi Minh City, och han flög tillbaka från Hanoi den 14 juli. Jag fortsatte sedan resten av resan ensam.

[Kuriosa] - [Valuta] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Ingemars Vietnamdagbok]

Vietnam
Brunei
Indonesien

Framtida resor

Det är min förhoppning att även i framtiden kunna göra exotiska resor, och även om de inte blir lika långvariga som de jag har genomfört de senaste åren hoppas jag iallafall kunna göra en kortare resa per år. Resmål som isåfall står på kö för att bli besökta av mig inkluderar:
  • Madagaskar
  • Ecuador - Peru - Bolivia
  • Påskön
  • Grönland
  • Återbesök i länder som jag tyckte särskilt mycket om eller som jag tillbringade alltför lite tid i
    (Kina, Indonesien, Indien, Nepal, Sri Lanka, Bangladesh, Pakistan, Syrien)