[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Thailand

Fredag 6 september (Wally House, Bangkok)
Jag kom iväg från Siem Reap kl 9.30 och valde att sitta på flaket på pickupen för att riktigt få uppleva att resa i Cambodjastil en sista gång. Man kan göra det lätt för sig och ta en buss direkt till Bangkok men det här var billigare, roligare och jag kunde ändå åka hela vägen på en dag. Flaket var packat med folk och det var allt annat än bekvämt. Färden till gränsen tog fem timmar och vägen var till största delen en skakig grusväg. Jag fick byta i Sisophon trots att de hade sagt att den skulle gå hela vägen, och efter Sisophon var det riktigt bra asfaltväg ett tag, dock inte hela vägen till Poipet. I Poipet stannade vi nära immigrationen och jag kunde promenera in i Thailand utan krångel eller bagageinspektioner. Det var fullt med folk som korsade gränsen i båda riktningarna. På andra sidan hade jag ingen riktig koll på hur jag skulle komma till Bangkok, men till slut kom en tjej på motorcykel och sa "bus station" så jag hoppade på och vi drog iväg på vänster sida efter att ha haft högertrafik hela vägen i Indokina. Vid busstationen i Aranya Prathet, ett antal kilometer från gränsen, stod en buss till Bangkok och väntade och avgick nästan med en gång, så det var ju smidigt. Gränspassagen utgjorde en skarp kontrast från skakiga grusvägar och risfält till släta asfaltvägar och tätbebyggelse. Jag var framme i Bangkok efter kl 21, tog en iskall taxi till Thanon Khao San och fann ett rum ganska snart. Det är extremt mycket turister vid Thanon Khao San, mer än jag sett någon annanstans hittills på resan, och det är fullt håll-i-gång till långt in på natten.

Lördag 7 september (Prakorb's House, Bangkok)
Idag bytte jag till ett billigare rum och gjorde diverse saker som att köpa ett ISIC-kort för endast 100 B - långt billigare än det jag köpte i Istanbul förra året. Jag åkte också buss till STA Travel på Thanon Surawong efter att en man på gatan ivrigt förklarat vilken buss jag skulle ta. De hade dock stängt kl 12 så jag får komma tillbaka på måndag.

Söndag 8 september (Prakorb's House, Bangkok)
Idag blev det lite sightseeing, jag såg det flotta Grand Palace som jag missade sist jag var i Bangkok, samt närliggande Wat Pho med sin 46 m långa liggande Buddha. Det kryllade av turister förstås. Jag lämnade också in en påse tvätt och det fattades två T-shirts när jag fick tillbaka den, men de kom fram när jag gick tillbaka och frågade efter dem.

Måndag 9 september (Prakorb's House, Bangkok)
Jag åkte buss till Myanmars ambassad för att ansöka om visum, och köpte sedan flygbiljetten från närliggande STA Travel. Därefter tog jag BTS Skytrain, som går på betongfundament högt över gatorna, till Jim Thompson's House med en halvtimmes guidad visning. Han var en amerikansk silkesentreprenör som försvann spårlöst i Malaysia 1967.

Tisdag 10 september (Prakorb's House, Bangkok)
Jag hämtade visumet på ambassaden, klippte mig och förberedde avresan imorgon.

Myanmar >>>

Tisdag 8 oktober (Prakorb's House, Bangkok)
Jag åkte till flygplatsen kl 7.30 med en märklig taxichaufför som skrattade hela tiden utan uppenbar anledning och sa konstiga saker. Check-in på Yangon International Airport var något primitiv, men så är antalet flygningar också starkt begränsat. Planet var betydligt mer välfyllt än förra gången, och sikten bättre så jag kunde se kusten klart och tydligt när vi flög ut över havet. Framme i Bangkok åkte jag till Khao San Rd med en tjej utanför ankomsthallen som letade efter någon att dela taxi med. Sedan blev det många timmar på cybercafé för att ta igen internetfrånvaron i Myanmar.

Onsdag 9 oktober (Prakorb's House, Bangkok)
Nu är det rätt så oklart hur resan ska fortsätta och jag försöker reda ut det hela. Jag åkte taxi till Filippinernas ambassad som låg väldigt långt bort, men mannen där var varken trevlig eller hjälpsam, och det var inte tal om något visum så länge man inte hade biljett både in och ut ur landet. Sedan besökte jag ett par olika resebyråer och frågade om flyg, men det är inte helt lätt att boka och så är det problem med vissa länders krav på vidarebiljetter.

Onsdag 16 oktober (Prakorb's House, Bangkok)
Nu har jag varit bra länge i Bangkok för att reda ut hur resan ska fortsätta. Mina tilltänkta resplaner har visat sig vara rätt så komplicerade, och det främsta problemet är vissa länders krav på vidarebiljetter. Jag fick vända på det så att jag flyger till Filippinerna och reser tillbaka till Bangkok, och sedan flyga härifrån till Los Angeles eftersom det inte finns bra priser till Mexico City. Jag var tvungen att köpa returbiljett till Los Angeles, jag var och frågade på amerikanska ambassaden och de menade att om jag har en biljett ut ur Panama City och förklarar för immigrationen så borde det kunna gå bra, men att det finns inga garantier. Men på resebyrån ändrade de sig sedan och sa att jag inte kunde köpa en enkel biljett för att flygbolaget inte skulle boarda mig om jag inte hade vidarebiljett. De lovade att jag skulle få en del av pengarna tillbaka om jag skickar tillbaka den oanvända returbiljetten, men det blir ändå en del dyrare än jag hade räknat med. Sen är det returbiljetten till Sverige från Peru som jag inte kunde boka innan jag åkte hemifrån eftersom jag skulle vara borta så länge, men som förhoppningsvis kan skickas till mig i Bangkok så att jag har den innan jag flyger till Los Angeles. I övrigt de här dagarna har jag inte gjort så mycket, ingen speciell sightseeing eller så, har tillbringat en del tid i den trivsamma Lumphini Park, men annars har det varit ett avbrott i resandet vilket inte är fel eftersom man kan bli trött av att bara resa och resa.

Filippinerna >>>

Onsdag 18 december (New 99 Guesthouse, Bangkok)
Det var väldigt gott om plats i bussen så det gick an att sova, fast det var lite väl kallt. Vid 4-tiden väcktes jag av en brysk man som grymtade "passport" och försvann iväg med mitt pass. Efter en bra stund fick jag tillbaka passet med ankomstkortet ifyllt, det ansågs tydligen som en service men jag tycker inte om att folk försvinner iväg med passet och föredrar gärna att fylla i kortet själv. Sen åkte vi till gränsen som inte var långt borta och stod och väntade där tills den öppnade kl 6. Framme i Hat Yai snart efter gränspassagen kunde jag fortsätta nästan direkt med expressbuss till Bangkok efter någon timme och frukost. Det var lite av ett ripoff då jag betalade 600B för bussen men inte insåg att bussterminalen var på andra sidan gatan och att jag där skulle ha betalat 535B för samma buss. Bussen gick kl 9 och jag satt bredvid en tysk, och tillsammans klagade vi över hur drygt det var att åka buss så länge. Det var iallafall effektivt, de körde i stort sett hela tiden så de 100 milen tog 12 timmar och vi gjorde bara en paus på 20 minuter efter halva tiden för en väldigt starkt kryddad måltid som ingick i biljettpriset. Att åka långdistansbuss är definitivt inte det bästa sättet att se Thailand då landskapet man ser från huvudvägarna är väldigt trist och enformigt. Framme i Bangkok på kvällen delade vi en taxi till Khao San Rd. När man kommer fram på kvällen tenderar många ställen att vara fulla eller bara ha dyra rum kvar, men efter en stund dök en kvinna upp som hade rum som låg lite dolt på en bakgränd.

Söndag 22 december (New 99 Guesthouse, Bangkok)
Nu har jag haft några dagar att ta igen mig, gjort en mängd ärenden och förberett mig inför resan till Amerika, och så har jag hämtat hemresebiljetterna som pappa skickat med posten till en resebyrå här i Bangkok. Imorgon flyger jag till Los Angeles, men resan tog slut inte långt därefter och dagboken slutar här.

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[Vietnam] - [Laos] - [Cambodja] - [Thailand] - [Myanmar] - [Filippinerna] - [Malaysia] - [Brunei] - [Indonesien]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Ingemars Vietnamdagbok]