[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Libanon

Onsdag 18 juli (Hotel des Cedres, Tripoli)
Jag började dagen med att gå till polishuset där jag trodde att immigrationskontoret var, men en polis satte mig i en taxi. De syriska visumen är mystiska och inte ens på immigrationskontoret fick jag någon klarhet i hur det ligger till med de 15 dagarna. Jag åkte med holländaren till slottet Qala'at Salah ad-Din, först med minibuss till Al-Haffa och när vi var framme där körde strax några gubbar förbi. Det var uppenbart vart vi var på väg så de bara viftade åt oss att hoppa in. Biljettmannen var mycket misstänksam mot våra studentkort vilket inte har hänt förut. Slottet var i rätt dåligt skick men det omgivande landskapet här var vackert och dramatiskt, och märkligt nog var det mer turister här än vid Krak des Chevaliers. Tillbaka i Lattakia åkte jag till busstationen. Jag räknade inte med att det skulle finnas någon direktförbindelse till Libanon utan tänkte kanske stanna i Tartus över natten, men det fanns faktiskt en buss till Tripoli med en gång. Efter en stund var det byte till minibuss och det var en fransman med. Enligt immigrationsmannen vid gränsen får jag en ny 15-dagarsperiod när jag kommer tillbaka till Syrien så det lät ju bra. Visum för Libanon fick jag vid gränsen. Jag och fransmannen delade rum i Tripoli. Det var det enda billiga hotellet i stan men det var nog det värsta rummet jag någonsin haft. Fläkten gick inte eftersom det var strömavbrott så det blev olidligt varmt, och när vi öppnade fönstret fylldes rummet av myggor. Det gick helt enkelt inte att sova där så vi satte oss på balkongen och konstaterade att de höll på med grävarbeten på vägen nedanför mitt i natten.

Torsdag 19 juli (Hotel des Cedres, Tripoli)
Jag gick till gamla stan med sina marknader och moskéer, och träffade snart en man som entusiastiskt visade mig runt till olika platser i gamla stan. Jag misstänkte att han skulle kräva mig på pengar efteråt, men så var det inte. Hotellet var låst när jag kom tillbaka, men jag träffade tanten som ägde stället på gatan och hon låste upp åt mig. Strax därefter kom holländaren till hotellet, han hade precis kommit från Lattakia. Vi delade en pizza och gick sedan till en moské där det var fullt med skäggiga män från Pakistan. De skulle vara i Libanon två månader för att diskutera religion eller något i den stilen, och vi satt ner med dem och drack te. Där var också en libanes som talade utmärkt norska. Han var rolig. Därefter gick vi till en usel biograf och såg en amerikansk film. De satte igång filmen bara för oss och vi var helt själva i salongen. Undra på det när bildkvalitén var bedrövlig (mörk och suddig), ljudet kasst och salongen varm och kvav. Strömavbrott blev det också, och filmen i sig var trist. Inte var det billigt heller. På kvällen var det ett långt strömavbrott i hela kvarteret, det verkar vara en daglig företeelse här. Vi satte oss och pratade på balkongen med stearinljus. Jag och fransmannen bytte till ett annat rum som inte var lika illa som förra natten.

Fredag 20 juli (Talal's New Hotel, Beirut)
Idag tog jag och fransmannen en tur upp i bergen. Vi tog en minibuss till Bcharré och vidare till The Cedars, den sista cederskogen som finns kvar i Libanon. Där var en stig genom skogen som vi gick, och sedan började vi gå tillbaka mot Bcharré men det var för långt och vi fick lift efter ett tag, och ytterligare lift tog oss till Kadishagrottan där det var utsikt över den vackra Kadishadalen. För att komma till grottan fick vi kliva över en stor hög av sopor som hade rasat ner på stigen. Vi hade ingen lust att betala inträdet till grottan utan satte oss istället och tog ett parti backgammon. På kvällen åkte vi till Beirut vilket inte tog lång tid alls i detta pytteland. Vi betalade lika mycket för hotellet här som i Tripoli (LL 6000), men det här var mycket bättre och det fanns satellit-TV i rummet.

Lördag 21 juli (Talal's New Hotel, Beirut)
Idag har jag gått omkring i Beirut hela dagen. Stan känns ganska västerländsk och i vissa kvarter kan man tro att man är i Europa. Men det byggs överallt och här och var finns rester av förstörda byggnader. Jag pratade med en 28-åring som hade utbildning i matematik men jobbade på ett bageri. Han längtade till Europa. Jag hade fått e-mail från mor och far som kom hem från Frankrike igår som planerat, och fick därmed veta att jag fått 4000 kronor utbetalt från Norge som jag inte kände till. Det var alldeles utmärkt för nu behöver jag inte bekymra mig för att reskassan ska sina för tidigt. Jag gick via Beirut Central District och Hamraområdet ner till havet på den västra sidan, där stan tar slut och Medelhavet breder ut sig. Kustlinjen här är dramatisk och påminner om Great Ocean Road i Australien med branta stup och stora klippformationer som sticker upp ur havet. Här fanns också en liten nöjespark där jag tog en tur i parishjulet. Jag följde kusten längs The Corniche och var tillbaka vid hotellet i skymningen. Hotellet ligger vid busstationen i östra delen av stan och jag har tänkt bo där de närmaste dagarna och göra turer till olika platser i landet.

Söndag 22 juli (Talal's New Hotel, Beirut)
Åkte med fransmannen till Baalbek och där träffade han ytterligare en fransman. Till min förvåning fick jag studentrabatt, dvs samma pris som libaneserna betalar fastän det står i guideboken att inga som helst rabatter finns att få i Libanon, så istället för LL 12,000 betalade jag LL 7000. Ruinerna i Baalbek var mycket imponerande. Fransmannen åkte vidare och jag åkte tillbaka. På vägen besökte jag Aanjar med delad taxi från Chtaura. Aanjar var mindre imponerande men hade fina bågar i sten. Här fick jag ingen rabatt så det verkar vara lite slumpartat med det. Jag gick någon kilometer till huvudvägen där en taxi stannade och i Chtaura bytte jag till en minibuss tillbaka till Beirut.

Måndag 23 juli (Talal's New Hotel, Beirut)
Gjorde idag en tur till kuststäderna Tyre och Sidon söder om Beirut. I Tyre träffade jag en kille som bjöd hem mig när jag var på väg till ruinerna. Vi satt och drack läsk och det var tal om att det skulle bli mat efter en stund. Jag kände mig stressad så jag gick till ruinerna under tiden och han följde med. Tillbaka i huset fick han telefon om att hans farbror precis hade huggt av sig några fingrar så det blev inget med maten utan han satte mig på en minibuss till Sidon. Där såg jag ett gammalt slott på en liten ö som det gick en stenbro ut till, och sedan åkte jag tillbaka till Beirut där en mycket lustig taxichaufför körde mig till hotellet.

Tisdag 24 juli (Talal's New Hotel, Beirut)
Idag åkte jag buss till Byblos, norr om Beirut. Ruinerna där var mest stenhögar men jag fick iallafall rabatt och det låg vackert till vid det klarblåa havet. Jag tog även en titt på hamnen och en kyrka innan jag hoppade på en buss tillbaka mot Beirut och bad att få bli avsläppt vid avtagsvägen till Jeitta där jag fick betala LL 4000 för en taxi. Jeitta är Libanons mest turistiga attraktion och biljetten gick loss på LL 16,500 men det var det värt. Här fanns en drös svenskar (mest ungar och ett par vuxna), och ett äldre par från Belgien som jag träffade igår i Sidon. Det var två grottor - den övre går man igenom och där kunde man ta sig god tid, men den nedre åker man båt i och det var hastigt överstökat på 5-10 minuter med motor. Själva båtåkandet var bättre i Ali Sadr i Iran, men grottorna här i Jeitta var oerhört mycket vackrare. De är bland de mest spektakulära i världen och det kändes nästan overkligt att befinna sig i dem. Fotografering är strängeligen förbjudet. I biljetten ingår det att åka minitåg resp. linbana mellan de två grottorna (aningens överdrivet), samt en 20 minuters film. Det var intressant att se bilder från återuppbyggnaden av anläggningen, som totalförstördes under kriget. Det fanns ingen transport tillbaka förutom dyra taxis så jag började gå tills jag kom till en större väg där en taxi plockade upp mig och tog mig till stora vägen mot Beirut. Minibussen jag tog dumpade mig i nån förort men en kille hjälpte mig att hitta ytterligare en minibuss till centrum.

Tillbaka till Syrien >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[Indien] - [Bangladesh] - [Pakistan] - [Iran] - [Turkiet] - [Syrien] - [Libanon] - [Jordanien] - [Israel] - [Egypten]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning]