[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Thailand

Måndag 31 januari (forts.)
Efter en våldsam minibussfärd var jag framme i Hat Yai kl 20. Det första jag lade märke till efter att gränsen passerats var att de skriver väldigt konstigt i Thailand. Jag åker vidare så fort som möjligt imorgon för den här staden verkar inte så intressant.

Tisdag 1 februari
Jag lyckades inte hitta stationen för bussar till Phuket, så det fick bli den dyrare minibussen som kunde bokas på hotellet. Den gick kl 12.30 men jag hade missat tidsomställningen så jag fick vänta en timme extra. Bytte buss i Krabi och var framme i Phuket Town efter kl 22 där jag trots den sena timmen kunde ordna ett rum. Folk menade att ställena jag var på väg till var "full" och "closed" men jag lät mig inte luras.

Onsdag 2 februari
Jag åkte och tittade på två stränder, Rawai Beach och Laem Singh. Vid Laem Singh fanns en felstavad välkomstskylt på svenska.

Torsdag 3 februari
Jag bestämde mig för att stanna här en dag till för att kunna åka till Phang-Nga Bay, och det var tur för den utflykten var det bästa på länge. Vi stannade först till vid ett grottempel fullt med apor och Buddhafigurer i varierande storlekar. Sedan gav vi oss iväg i en långsmal båt bland klippiga öar som skjuter upp ur havet. Vi besökte en "fiskeby" som visade sig vara rena turistfällan, och James Bond Island där "The Man with the Golden Gun" spelades in 1974.

Fredag 4 februari
Jag tog bussen till Ranong kl 8 och var framme efter kl 14. Strax efter att jag checkat in på ett billigt hotell kom en märklig kille till mitt rum. Han kunde nästan ingen engelska och så ville han sälja en jacka. Jag som ändå tänkt köpa något varmt plagg inför Tibet tyckte jag gjorde en bra affär när jag efter prutande fick köpa den för motsvarande 30 kronor. Blixtlåset var visserligen trasigt, men i övrigt verkade den användbar. Sedan gick vi ut och så bjöd killen mig på mat. Väl tillbaka på rummet började han tigga pengar och ville sova i mitt rum, och så ville visst han ha tillbaka jackan också, men jag lyckades bli av med honom. Passade på att slänga lite saker som jag sällan eller aldrig har använt.

Lördag 5 februari
Idag gjorde jag turen till Kawthaung i Myanmar. Jag åkte till Saphaan Plaa Pier men tog först en songthaew i fel riktning så jag fick byta. Vid piren var det ingen ordning alls och jag blev ivägskickad till immigrationskontoret som låg en bit tillbaka på vägen för att få en utresestämpel, det kändes lite onödigt med tanke på att jag skulle återvända ett par timmar senare. Sedan kom en kille och erbjöd sig att köra mig fram och tillbaka som enda passagerare i sin båt vilket jag gick med på eftersom jag inte ville befatta mig med röran vid piren igen. Priset var överkomligt iallafall.

Myanmar >>>

Lördag 5 februari (forts.)
På kvällen förvandlades gatan utanför mitt hotell i Ranong till en ofantligt stor marknad med ett myllrande inferno av människor.

Söndag 6 februari
Den första direktbussen till Bangkok gick kl 14, men jag hade ingen lust att vänta på den så jag tog en mindre seriös buss till Chumphon tillsammans med en slovensk kille som också skulle till Bangkok. Han klagade hela tiden över hur långsam bussen var. Väl framme i Chumphon tog vi en likadan buss vidare till Prachuap Khiri Khan, men efter några timmar sa han att han "fått nog" och hoppade av bussen mitt i ingenstans. Jag var framme i Prachuap Khiri Khan vid 20-tiden och det verkade inte finnas några bussar vidare till Bangkok så jag fick stanna där över natten. En kille som talade dålig engelska dök upp strax efter att jag gått av bussen och visade vägen till en restaurang där jag åt middag, och sedan gick vi till hans föräldrars fotoaffär där jag fick sova gratis på övervåningen. Han tyckte också att jag skulle ta ett bad, men jag väntar med det.

Måndag 7 februari
Jag gick upp vid 7-tiden på morgonen, killen låg och sov så jag gick därifrån utan att säga något och det var väl lika bra det för jag visste inte riktigt vad jag skulle tro om honom. Jag hade ingen aning om var busstationen låg så jag tog en cykelrickshaw, lite löjligt när den låg precis runt hörnet. Hade bättre tur med bussarna idag - en luftkonditionerad expressbuss till Bangkok gick nästan direkt, och färden tog 5 timmar. Framme i Bangkok tog jag en taxi som kostade nästan lika mycket som hela bussresan. Efter en tids sökande gav jag upp försöket att hitta ett billigt ställe att bo på, jag hade ingen lust att bo i ett garderobsliknande "rum" där sängen upptar hela utrymmet.

Tisdag 8 februari
Nepals ambassad låg givetvis på andra sidan av stan och innan jag tagit mig dit med buss och letat upp själva huset var det 10 minuter till stängningsdags, och det skulle ta 2 dagar så jag får visumet samma dag som jag flyger till Indien - det var på håret. Billigt var det inte, jag fick betala motsvarande 500 kronor för ett double entry-visum. Jag ringde och återbekräftade flyget också.

Onsdag 9 februari
Jag hade tänkt ägna dagen åt sightseeing i Bangkok men det blev inte så mycket av med det, det blev en liten tur på floden och så såg jag några tempel fast jag var aldrig inne i dem.

Torsdag 10 februari
Jag åkte och hämtade mitt nepalvisum, och gav mig sedan iväg till flygplatsen. Planet lyfte kl 17.30.

Indien >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]