[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Singapore

Torsdag 20 januari (forts.)
I Singapore är det ju väldigt stränga lagar, det är t ex förbjudet att ta med sig tuggummi in i landet, men gränskontrollen gick smidigt. Busstationen låg inte särskilt centralt, en kille visade mig till närmaste bankomat och sedan tog jag metron till centrum. Jag tog in på Chinatown Guesthouse som var rätt underligt. Det fanns ingen skylt på huset, stället låg på 5:e våningen och ingen fanns i "receptionen". En gäst ringde till personen som hade hand om stället, men det dröjde timtals innan jag fick en säng. Ägaren var dessutom mycket otrevlig, en riktig surkärring som skällde ut sina gäster på kinesiska och var allmänt jobbig.

Fredag 21 januari
Jag traskade iväg till kinesiska ambassaden på morgonen för att ansöka om visum, men blev hänvisad till ett kontor på översta våningen i ett köpcentrum. Visumet blir klart på torsdag, så jag får stanna här till dess men det finns mycket att se så det ska nog inte bli några problem att fördriva tiden. Jag köpte guideboken för Indien och gjorde en del andra ärenden.

Lördag 22 januari
Åkte till Singapore Zoo där jag var från kl 12-18. Fantastiskt fin och välskött djurpark. Sedan blev det Night Safari, det började kl 19.30 och tog 2 timmar. Dels åkte man minitåg genom parken och dels promenerade.

Söndag 23 januari
Jag åkte till Singapore Science Centre, det var också stort och imponerande. Dessvärre kom jag dit bara en timme före stängningsdags så jag fick skynda mig igenom.

Måndag 24 januari
Skickade hem ett litet paket. Besökte Myanmars ambassad där de sade att man inte behöver visum för att besöka Kawthaung i allra sydligaste Myanmar. Jag åkte sedan till Chinese Gardens.

Tisdag 25 januari
Köpte tågbiljett till Kuala Lumpur. Vädret idag var bedrövligt, det regnade i princip hela dagen. Jag gjorde en båttur på Singapore River när det klarnade upp mot kvällen.

Onsdag 26 januari
Åkte linbana från World Trade Centre till nöjesparkön Sentosa där jag bl.a. kunde besöka den asiatiska kontinentens sydligaste punkt, dvs om man räknar med broarna. Sedan åkte jag vidare till den kinesiska parken Haw Par Villa.

Torsdag 27 januari
Hämtade ut mitt kinesiska visum, de hade lyckats spräcka plasten på ID-sidan i passet så jag tejpade den. Träffade den f.d. reskompisen på Burger King. Paketet jag skickade hem hade visst kommit fram på bara 2 dagar. Jag tittade på några tempel i Chinatown innan jag återvände till Chinatown Guesthouse för att hämta packningen. Där pratade jag en stund med två svenskar som hade flyttat in och promenerade sedan iväg till järnvägsstationen. Tåget till Kuala Lumpur gick kl 22. Av någon märklig anledning fick jag ingen inresestämpel för Malaysia.

Tillbaka till Malaysia >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]