[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Malaysia

Onsdag 19 januari (forts.)
Framme i Melaka kunde man glädja sig åt hur rent och snyggt allting var och att det var ordning och reda. Stannar här över natten. Jag gick till busstationen för att kolla bussarna till Singapore, men reskompisen vill stanna här lite längre och vi har inte samma planer för fortsättningen av resan, så nu skiljs vi åt för gott.

Torsdag 20 januari
Jag köpte guideboken för Sydostasien och tog sedan bussen till Singapore. Den gick kl 13 och tog 4½ timme. Verkligen billigt - motsvarande 25 kronor för fin buss med luftkonditionering!

Singapore >>>

Fredag 28 januari
Jag var framme i Kuala Lumpur kl 6.30 på morgonen och letade upp ett ställe att bo. Sov sedan till kl 14. Jag gick då ut och köpte bussbiljett till Penang och åkte och tittade på Petronas Twin Towers som ska vara världens högsta byggnad, dock lite beroende på hur man räknar. Imponerande var den i alla fall med sina 450 m, fast upp kunde man inte åka. Jag åkte istället upp i KL Tower som är 421 m (utkiksplatån ligger på 276 m). Två personer vid olika tillfällen försökte lura med mig hem till dem med historier i stil med "Du ska få träffa min syster som ska studera i Sverige", men det krävs fyndigare metoder för att blåsa mig.

Lördag 29 januari
Jag besökte Merdeka Square och åkte sedan till Batu Caves. Där fick jag först gå upp för en lång trappa och inne i grottorna fanns små tempel och en massa apor som sprang omkring.

Söndag 30 januari
Bussen till Penang gick kl 12 och var framme 5 timmar senare. Jag stannar här i Georgetown en natt.

Måndag 31 januari
Jag åkte iväg till Penang Hill där det var fin utsikt över ön och bron till fastlandet som är den längsta i Sydostasien, men bergbanan var så långsam att det blev stressigt att ta sig tillbaka till Georgetown - jag hade bara några minuter över innan bussen till Hat Yai i Thailand gick kl 16. Vid gränsen tittade de lite konstigt på mig eftersom jag inte hade någon inresestämpel, men det blev inga problem.

Thailand >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]