[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Indonesien

Lördag 8 januari (forts.)
Vi landade på Balis flygplats på kvällen och kom in i landet utan problem fastän man officiellt måste ha en vidarebiljett vilket vi inte hade. Varmt var det, och det verkade inte så kul att stanna på flygplatsen så vi tog en taxi till Kuta där vi fick ett rum.

Söndag 9 januari
Frukosten fick vi vänta länge på, och när den väl kom var den ganska ynklig. Kollade snabbt in Kuta Beach och sedan tog vi en minibuss till Denpasar. Där var hotellen fulla så vi åkte till bussterminalen istället och åkte direkt vidare till Surabaya på Java. Färjan ingick i biljetten, och när vi kom fram till den på kvällen såg vi ljusen från Java på andra sidan eftersom sundet är ganska smalt. Vi kom fram till Surabaya mitt i natten och gick in på Dunkin' Donuts för att vänta på att det skulle bli ljust.

Måndag 10 januari
Vi tog en fullsatt citybuss i gryningen för nästan ingenting och tog in på ett väldigt flott hotell för motsvarande 90 kronor/person. Sov sedan ut till kl 12. På lunchstället tog det en evig tid innan jag fick min mat, men den var ju väldigt billig. På internetstället påstod de att jag hade surfat över 2 timmar när jag bara hade suttit 50 minuter. Vi köpte tågbiljetter till Jakarta för imorgon kväll. Endast första klass fanns kvar påstods det. Jag blev rätt så förkyld och det var ju inte så roligt. På kvällen åskade det rejält. Såg bara en annan turist i hela den här stan som är den näst största i Indonesien, en backpacker från Jugoslavien.

Tisdag 11 januari
Vi började dagen med hotellfrukost. Jag gick sedan ut och växlade pengar och provade en cykelrickshaw, men han körde mig till fel hotell så det fick bli en till för att komma rätt. Vi checkade ut kl 12 och tog en taxi till järnvägsstationen. Tåget skulle gå kl 19.40 men var försenat en timme, de höll på och bytte lok och krånglade. Tåget var annars helt ok och fint, i alla fall i första klass, fast någon liggplats var det ju inte.

Onsdag 12 januari
Vi var framme i Jakarta vid 7-tiden på morgonen, endast ett par timmar försenade. Tågstationen låg mitt i centrum så vi såg oss omkring lite snabbt innan vi tog en taxi till busstationen, för här vill man nog inte stanna längre än nödvändigt. På busstationen var de fullständigt oseriösa, men vi lyckades till slut köpa en biljett till Bandar Lampung på Sumatra. Den resan tog 7 timmar och vi var framme vid 17-tiden. Då vi skulle köra av färjan hade alla igång sina motorer väldigt länge, så bildäcket förvandlades mer eller mindre till en gaskammare. Mycket otrevligt. Vi lyckades organisera vidareresan till Bukittinggi imorgon samt få ett billigt rum att vila ut i för nu är man verkligen helt slut, och mitt halsont har blivit värre.

Torsdag 13 januari
Bussen som skulle gå kl 17 gick i själva verket inte förrän kl 21, och killen som hade skrivit biljetten ville ha mer baksheesh "för att vi var hans gäster" och så visade han upp en tom plånbok. Det hela kändes mycket oseriöst och blev inte bättre av att bussen efter 100 m körning byttes ut mot en trång och obekväm minibuss där alldeles för mycket folk stuvades in, så glädjen över att vi äntligen kom iväg blev inte långvarig. Vi fick plats längst bak och fick krypa in varje gång för att komma till platserna, och det gick knappt att sitta för det var så trångt. Reskompisen utbrast efter ett tag "Jag klarar inte detta!".

Fredag 14 januari
Varje gång vi frågade någon hur långt det var kvar fick vi "24 timmar" till svar, och när vi bad någon peka på kartan hur långt vi hade kommit var det enastående vilken kort sträcka vi hade kört under natten. Men det var inte så konstigt med tanke på de usla vägarna, och att vi fick punktering tre gånger under resan, vilket tog en bra stund att laga varje gång. Att köpa nya däck är det inte tal om i Indonesien. Vidare fick minibussen puttas igång varje gång den skulle startas. Men det var inte bara vi som hade de här problemen utan de flesta verkade hålla på likadant. Det är väldigt skräpigt och smutsigt också - man blev helt nedsotad under resan, och alla sopor slängdes ut genom fönstren.

Lördag 15 januari
Vi spenderade närmare 40 timmar i den här minibussen, bara lite mer än de 24 timmar som det var sagt att resan skulle ta. Då vi äntligen var framme i Padang fick vi byta buss, och betala för den sista sträckan igen trots att vi hade köpt biljett hela vägen till Bukittinggi. Det här var en stor buss, men även den dog i en uppförsbacke och fick puttas igång. Vi kom fram till Bukittinggi vid 12-tiden och tog in här för 3 nätter. Vi bor granne med moskén och det låter som att någon har ont i magen när den drar igång. Mitt halsont har nu övergått till en våldsam rethostattack.

Söndag 16 januari
Idag åkte vi på sightseeing i minibuss till några lokala sevärdheter tillsammans med tre andra turister. Det var trevligt.

Måndag 17 januari
Jag firade min namnsdag med att åka till ekvatorn vid Bonjol med buss från Bukittinggi. Det tog 1½ timme att åka dit, men det var inte helt lätt att hitta rätt buss på den kaotiska busstationen. Jag fick i alla fall veta när jag var framme - alla förstod vad jag var ute efter så de pekade och sa "Equator, Equator!". Vid ekvatorn fanns ett monument, ett museum och försäljare som sålde Equator T-shirts med texten "I crossed the Equator". Jag tog kort vid linjen som visar var ekvatorn går och åkte sedan tillbaka till Bukittinggi med första bästa icke-fulla buss.

Tisdag 18 januari
Vi gick till Bukittinggi Zoo som var en tragisk syn, och väntade sedan på att minibussen till Dumai skulle gå kl 19.30, vilket den ju inte gjorde. Men efter kl 21 kom den faktiskt.

Onsdag 19 januari
Vi kom fram till Dumai kl 6.30 på morgonen efter en inte alltför bekväm natt. Chauffören gick iväg med våra pass och vi fick sitta och vänta i minibussen en bra stund utan att veta vad som pågick. Färjan gick vid 12-tiden och tog 2½ timme.

Malaysia >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]