[Startsidan]

[Kontakta mig]

Dagbok från Nya Zeeland

Söndag 24 oktober
Planet till Auckland lyfte kl 6.30 och vi var framme kl 10.30. Jag glömde liggunderlaget som var separat incheckat. Nya Zeelands tull var väldigt noggrann. Vi tog in för 2 nätter på ett backpackerställe.

Måndag 25 oktober
Jag var rätt så trött idag. Att ringa till Sverige var billigt, motsvarande 3 kronor/min.

Tisdag 26 oktober
Jag köpte ett nytt liggunderlag och gas till primusköket. Köpte även en atlas som jag skickade hem med lite andra saker. Vi åkte sedan buss 4 timmar till Rotorua och var framme där efter kl 17. Det luktar svavel och ryker lite här och var i den här stan. Vi gick till en campingplats där vi slog upp tältet. En kille undrade om vi ville köpa en bil, och efter att ha pratat en stund med honom visade det sig att han var svensk.

Onsdag 27 oktober
Vi hyrde cyklar över dagen och trampade först iväg till Whakarewarewa - The Thermal Village, där det rykte och bubblade överallt. En gejser hade de också. Guiden var väldigt speciell och sa "Okay folks" precis hela tiden. Det ingick också en trevlig Maori-föreställning som gjorde den först till synes dyra biljetten mer prisvärd. Sedan cyklade vi runt i och utanför stan.

Torsdag 28 oktober
Vi åkte buss vidare till Napier på östkusten. Det var två svenska tjejer med på bussen, och på kvällen träffade vi ytterligare en svensk som vi pratade med en lång stund.

Fredag 29 oktober
Tog det ganska lugnt i Napier.

Lördag 30 oktober
Vi hann med ett parti minigolf och utkikspunkten på Bluff Hill innan det var dags att stiga på tåget till Wellington kl 14. Resan tog drygt 5 timmar. Framme i Wellington var det bedrövligt väder och det närmaste vandrarhemmet var fullt, så vi stannade på järnvägsstationen över natten vilket var väldigt kallt och obekvämt. Eftersom det var Halloween kom det en del lustigt folk.

Söndag 31 oktober
Kl 6 kom en gratis skyttelbuss och körde oss till färjeterminalen som dock inte öppnade förrän efter kl 7. Kl 9.30 gick färjan till Picton på Sydön. Vi hade missat att man skulle checka in bagaget och få ett boardingcard, så det fick vi göra i sista stund. Tre timmar senare gled vi igenom den vackra viken in till Picton där vi tog in på ett vandrarhem för natten.

Måndag 1 november
Vi matade fåglar innan bussen till Christchuch gick kl 13. De svenska tjejerna vi har träffat ett antal gånger tidigare klev på efter halva sträckan. Vi var framme vid 19-tiden.

Tisdag 2 november
Vi besökte ett museum om Antarktis.

Onsdag 3 november
En gratisbuss tog oss till järnvägsstationen där vi gick på The TranzAlpine kl 9, som ska vara en av världens vackraste järnvägssträckor. Det blev trångt i den fönsterlösa utkiksvagnen där turisterna samlas för att fotografera The Southern Alps och utbrista "Ooh! Ah!". Efter 4½ timme var vi framme i Greymouth på västkusten där vi stannar över natten.

Torsdag 4 november
Vi lämnade Greymouth kl 7.15 på morgonen med minibussen "Atomic Shuttle", och efter kl 10 var vi framme i Franz Josef-byn som präglas av alla slags äventyrs- och flygturer. Vi gjorde en guidad glaciärvandring på Franz Josef-glaciären vilket var väldigt roligt. Vi var 5 personer i gruppen och det ingick isskor och buss till glaciären. Tur med vädret hade vi också. På väg fram till glaciären fick vi korsa ett flertal vattendrag med iskallt vatten med skorna på.

Fredag 5 november
Vi åkte vidare till Fox-glaciären på morgonen, 2 mil söderut. Idag var vädret mindre bra - det regnade i princip hela dagen så någon glaciär blev det inte tal om. När det till slut höll upp hyrde vi cyklar och cyklade till Lake Matheson som är ett typiskt vykortsmotiv på Nya Zeeland, men det började regna igen så det blev inga fina bilder. På kvällen kom fyra svenskar till vandrarhemmet.

Lördag 6 november
Bussen till Queenstown gick kl 8.30 på morgonen och vi var framme före kl 16. De fyra svenskarna åkte med samma buss. Sträckan var mycket vacker liksom omgivningarna i Queenstown, dock är det lite väl mycket svenskar i stan.

Söndag 7 november
Idag hoppade reskompisen bungyjump från Kawaraubron 2 mil utanför Queenstown. Jag nöjde mig med att stå och titta på tillsammans med de japanska turisterna. Hoppet är på 43 m och de flesta blev doppade i floden under. Bron är mycket vackert belägen, och det var just här man hade världspremiär för bungyjump för 10 år sedan.

Måndag 8 november
Jag gjorde en heldagstur till Milford Sound med "Barbequebussen". Det var 5 timmar att åka enkel väg från Queenstown och 1½ timmes kryssning. Båten var fullständigt invaderad av japanska turister. Det var mycket kallt, blåsigt och regnigt men fint.

Tisdag 9 november
Vi åkte minibuss från Queenstown till Invercargill, dit vi kom kl 11.30. Chauffören tog sig friheten att boka oss på Stand by-listan för flyget till Stewart Island. Vi åkte med Spitfire Shuttle till den lilla flygplatsen och kom med planet kl 14. Efter lite tjat gick de med på att ta med primusgasen på flyget. Det var ett litet propellerplan för 9 passagerare och flygturen tog 20 minuter. I Halfmoon Bay var de rätt flummiga på informationscentrat, men vi fick ordning på dem till slut. Vi bestämde oss för att gå Rakiura Track på 3 dagar och lämnade en del av packningen i förvaringsboxar. En skäggig man i en buss erbjöd oss lift till början av spåret. Det var rätt så lerigt på sina ställen. Då vi kom fram till campingplatsen och satte upp tältet plågades vi av en stor mängd sandflugor.

Onsdag 10 november
Vi fortsatte att gå och det regnade i princip hela dagen. Vi stannade vid North Arm Hut för övernattning istället för att fortsätta till campingplatsen som det var tänkt från början. Jag fick en jobbig huvudvärk på kvällen, och väckarklockan gav upp av fukten.

Torsdag 11 november
Vi avslutade vandringen och var tillbaka i Halfmoon Bay rätt så trötta kl 13. Vi åt hamburgare och konstaterade att muséet hade varit öppet mellan kl 10-12. Sedan flög vi tillbaka till Invercargill i ett nästan tomt plan. En lampa lyste och det tjöt men piloterna sa att vi behövde inte vara oroliga för det var "bara dörren som inte gick att stänga". I Invercargill besökte vi världens sydligaste McDonald's, och här stannar vi i natt.

Fredag 12 november
Bussen till Dunedin gick inte förrän kl 17 så dagen fick tillbringas i Invercargill. Vi såg en tjusig regnbåge på vägen. Framme var vi kl 20.30 och fick tag på ett rum. Det var jobbiga barn på bussen, och sedan var det våldsamma konflikter mellan barn och föräldrar i rummet bredvid vårat.

Lördag 13 november
Tittade bl a på Otago Museum i Dunedin.

Söndag 14 november
Vi åkte buss tillbaka till Christchurch och stannar där över natten.

Måndag 15 november
Vi blev blåsta på en nyckeldeposition då vi checkade ut - vi hade betalat för båda nycklarna men de menade att vi bara hade betalat för en och vägrade lämna tillbaka den andra depositionen. Vi lämnade Christchurch kl 8.30 och åkte via Lewis Pass med det något mindre seriösa bussbolaget White Star. Var framme i Richmond kl 15.30 där vi frågade ett äldre par i en bil om vägen till Höglunds Art Glass och då sa de "hoppa in" och körde oss dit, och det var tur för det var rätt långt. Klasskompisen Marie blev ganska överraskad för besöket trots att jag hade mailat om när vi skulle komma. Här var nästan bara svenskar. Vi fick gratis mat och rum, och så åkte vi bil till Nelson för att titta på en basketmatch.

Tisdag 16 november
Vi fick skjuts till Richmond Holiday Park där bussen med Abel Tasman Coachlines skulle stanna. Någon buss kom dock inte. Två andra som också skulle med bussen beställde en taxi som vi också fick åka med, och bussen i Nelson väntade snällt nog på oss. Då vi hade tagit plats i bussen skulle vi av ytterligare någon märklig anledning byta buss, så alla fick gå av och ta plats i den nya bussen. Vi var framme i Picton kl 12 där vi tillbringade dagen med att mata fåglar och prata med en svensk. Färjan till Wellington avgick vid 22-tiden och var framme tre timmar senare varpå vi mitt i natten tog in på Downtown Backpackers.

Onsdag 17 november
"Windy Wellington" är ett passande smeknamn - det blåser verkligen ordentligt i den här stan. Vi återbekräftade flyget till Sydney och bokade samtidigt om så att vi flyger från Sydney istället för Brisbane då vi skall till Bali. Tittade på det fina muséet Te Papa och åkte upp på berget med Wellington Cable Car där det var mycket vacker utsikt över staden.

Torsdag 18 november
Jag traskade iväg till Wellington Zoo, 4 km från centrum. Det var trevligt, jag fick se både kiwifåglar och kängurus. Jag klippte mig på vandrarhemmet - de hade en frisör på 6:e våningen.

Fredag 19 november
Jag gick upp till Mt Victoria Lookout där det också var fin utsikt över stan.

Lördag 20 november
Vi åkte ut till Wellingtons flygplats på morgonen. Bussen visade sig kosta mer än vad jag hade lagt undan, men på något vis räckte det iallafall. Vi satt och väntade på flygplatsen till kl 15.30 då planet avgick.

Australien >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]