[Startsidan]

[Kontakta mig]

Dagbok från Mexico

Tisdag 28 september
Vi var framme i Tijuana på den mexikanska sidan på morgonen. Immigrationen skedde inte vid gränsen utan på ett kontor i Tijuanas busstation, där man fick ett papper med en avgift som skulle betalas på en bank - något omständigt. Vi tog en buss till Mexicali där järnvägen visade sig vara nedlagd, så det fick bli en långfärdsbuss till Mexico City, resan skulle ta 35 timmar.

Onsdag 29 september
Mest åkt buss hela dagen.

Torsdag 30 september
Vi kom fram till busstationen i Mexico City vid 4-tiden på morgonen. Efter några timmar tog vi en taxi till centrum och chauffören hade ruskiga problem att hitta till hotellet vi nämnde. Där var fullt men vi tog in på ett annat som låg runt hörnet. Trötta efter den dryga bussresan lade vi oss och sov till 15-tiden. Tydligen var det jordbävning under tiden, men det märkte vi inte mycket av. Sedan gick vi ut och såg oss om.

Fredag 1 oktober
Efter en del letande fick vi tag i en karta, och lyckades även söka upp den amerikanska ambassaden som fixade till våra pass, det verkade nämligen som att man borde ha blivit av med det gröna USA-pappret vid gränsen.

Lördag 2 oktober
Vi blev intervjuade med bandspelare av några skolungdomar i en park. Jag provade berg- och dalbanan Montana Rusa i nöjesparken La Feria.

Söndag 3 oktober
Ordnade bussbiljetter till Mérida.

Måndag 4 oktober
Vi besökte Ripley's Believe it or Not.

Tisdag 5 oktober
Vimsade omkring för att reda ut hur vi ska komma tillbaka till Los Angeles.

Onsdag 6 oktober
Bussen till Mérida gick kl 11 och tog ca 20 timmar. Det var en svensk på bussen som hade bott i Mexico 26 år och sålde rör till oljeplattformar. Det blev kondens i bussen, så det droppade vatten från taket, och varje gång bussen körde fortare än 95 km/h tutade det och en lampa lyste.

Torsdag 7 oktober
Framme i Mérida på morgonen tog vi in på ett hotell och begav oss därefter till Chichén-Itzá med buss, 12 mil från Mérida. Det var mycket varmt och svetten rann så det sved i ögonen. Pyramiden var väldigt fin.

Fredag 8 oktober
Gick omkring i Mérida.

Lördag 9 oktober
Jag åkte åter till Chichén-Itzá för att se ett ljusfenomen som skulle uppstå på pyramiden vid 16-tiden. Träffade två svenskar på en pizzeria.

Söndag 10 oktober
Vi påbörjade den 3 dagar långa bussresan tillbaka till Los Angeles kl 10. Vägen var helt översvämmad på flera platser. Det var även ett kraftigt åskväder som orsakade eldsvådor som kunde ses från vägen.

Måndag 11 oktober
Vi kom åter till Mexico City vid 8-tiden på morgonen och tog tunnelbanan till en annan bussterminal för att fortsätta resan norrut. Flera gånger söktes bussen igenom av poliser som ställde en massa frågor och ville se passen.

Tisdag 12 oktober
Vår dryga resa till Los Angeles börjar närma sig slutet. Det blev verkligen varmt i den icke luftkonditionerade bussen då vi åkte genom öknarna. Det var många polis- och militärkontroller längs med vägen, en gång skruvade de t.o.m. loss skruvar i bussen och körde in metallstickor.

Onsdag 13 oktober
Vi var framme i Tijuana vid 4-tiden på morgonen och kom med en tidigare buss till Los Angeles än den vi hade bokat. Förvirring uppstod vid gränsen om huruvida vi skulle ha något grönt papper i passet eller inte.

Tillbaka till USA >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]