[Startsidan]

[Kontakta mig]

Dagbok från Sri Lanka

Måndag 20 mars (forts.)
Framme på Colombos flygplats var det väldigt varmt och vi fick gå en bra bit för att få tag på en buss in till stan. "200 m" skulle det vara till busshållplatsen, men det kändes mer som 2 km. I Colombo stannade jag inte utan bytte direkt till en buss till Kandy, resan tog 3 timmar och jag var framme där kl 18. Jag blev akut lös i magen på bussen men någon toalett fanns inte och inte heller gjordes någon paus, så det var inte alls trevligt. Jag kunde beskåda en mycket vacker fullmånehimmel på kvällen.

Tisdag 21 mars
Jag tog en titt på "Temple of the tooth" där Buddhas tand sägs förvaras. Lyckades ännu en gång komma med en buss som gick sönder efter en stund. Passagerarna samlades på andra sidan vägen och jag visste inte riktigt vad som pågick men kunde konstatera att gruppen blev mindre och mindre då folk i farten hoppade på andra bussar som körde förbi, men jag hade så mycket packning att släpa på så det kunde ju inte jag göra. Jag misstänkte att det skulle sluta med att jag stod där helt själv, men tydligen fanns ändå en viss organisation för efter en stund kom en ny buss och plockade upp oss som var kvar. Framme i Hatton hade den sista bussen för dagen gått så jag tog en taxi i mörkret den 35 km långa sträckan till Delhouse vid foten av Sri Lankas heliga berg Adam's Peak. Berget såg ut som en julgran i mörkret med den upplysta gångvägen som slingrar sig upp till toppen.

Onsdag 22 mars
Efter ett par timmars sömn började jag den 7 km långa uppstigningen kl 2 på morgonen. Det var rätt så jobbigt och tog 3 timmar, det var mest trappsteg hela vägen vilket gör det mer tröttsamt. Jag var inte precis ensam, det var massvis med folk som gick både upp och ner, och hela vägen upp till toppen fanns kiosker där man kunde köpa läsk och annat. Jag nådde toppen på 2224 m i god tid före soluppgången och det var rätt kyligt där uppe. Det var folksamling på toppen och även ett 10-tal turister. Soluppgången var fantastisk, men någon triangelformad skugga syntes inte till. Nedstigningen var minst lika jobbig och tog även den 3 timmar. Jag åt frukost och tog sedan en buss tillbaka till Colombo. Min CD-spelare blev stulen på bussen. Jag åkte ut till flygplatsen eftersom jag inte var säker på om planet skulle gå på morgonen eller eftermiddagen, och det var för sent för att ringa och kolla. Eftermiddag visade det sig bli, och flygplatsen kunde jag inte stanna på under natten eftersom den är "subject to heavy security" - det kryllade av beväpnade militärer på området, så de ordnade ett rum åt mig en bit från flygplatsen, det blev lite dyrt men jag orkade inte hitta på någon annan lösning.

Torsdag 23 mars
Jag blev hämtad kl 11 för att åka tillbaka till flygplatsen. Visst var säkerheten hög, men det var inte alls som i Trivandrum. Planet lyfte kl 15 och flygningen tog en timme. Av någon mystisk anledning fick jag flyga Business Class, men det allra märkligaste var att jag var den enda som gjorde det så jag fick sitta där helt ensam!

Maldiverna >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]