[Startsidan]

[Spel]

[Kontakta mig]

Dagbok från Tibet

Lördag 26 februari (forts.)
Vi fortsatte i två Land Cruisers till Nyalam där vi stannar över natten. Snön kom strax efter gränsen och det blev väldigt kallt. Vägen var mycket dålig. Det fanns ingen värme i rummet så natten blev oerhört kall, vi frös trots sovsäckar och flera tjocka filtar.

Söndag 27 februari
Idag var det inte lika kallt och ingen mer snö på vägen. Vi såg Mt Everest på långt avstånd. Vägen gick över två pass på över 5000 m men jag hade inte särskilt ont av höjden mer än lätt huvudvärk och andfåddhet. Bilen körde fast vid ett tillfälle. Vi övernattade i Lhatse.

Måndag 28 februari
Idag var det en kort etapp till Shigatse, Tibets näst största stad, där vi var framme kl 14. Jag såg mig omkring i stan och promenerade runt templet där jag var nära att bli överfallen av ilskna hundar.

Tisdag 29 februari
Vi började dagen med ett besök i templet, och sedan körde vi den sista sträckan till Lhasa där vi var framme kl 19. Vägen var betydligt bättre här och t.o.m. asfalterad på sina ställen.

Onsdag 1 mars
Ägnade det mesta av dagen åt att organisera transport tillbaka till Nepal. Efter mycket strul bokade vi resan - jag, två kanadensare som var med på färden till Lhasa plus två japaner vi hittade. Det blev betydligt billigare än turen hit. Vi kommer att åka direkt tillbaka till gränsen på 3 dagar med Everest som enda avstickare.

Torsdag 2 mars
Det hade snöat under natten, vilket gjorde bergen mycket vackrare. Jag besökte Potala Palace som var en labyrint av mörka trappor och rum. Köpte sedan souvenirer och klev upp på en kulle med fantastisk utsikt över staden, bergen och palatset.

Fredag 3 mars
Jag besökte Jokhangtemplet som är centrum för den religiösa aktivitet som präglar hela staden. Massvis med pilgrimer går omkring med prayer wheels och faller på knä inför både det ena och det andra. Det skulle blivit hutlöst dyrt att skicka hem den stora postern jag köpte p.g.a. dess längd så jag får bära på den ända till hemresan. Vi träffade chauffören på kvällen och skrev kontrakt för resan.

Lördag 4 mars
Vi lämnade Lhasa kl 7.30 på morgonen och körde hela dagen ända till Shegar dit vi kom kl 20.30.

Söndag 5 mars
Det blev en långsam start på dagen då en polis skulle köras till jobbet, något som knappast ingick i vårt avtal. Vi kom iväg först kl 10.30. Det var en skakig och långsam färd på avtagsvägen mot Everest. Den 6 mil långa sträckan tar ungefär 5 timmar att köra. Det blev lite strul med tillstånden vid checkpoint Chay men det löste sig. Efter en stigande färd nådde vi Pang la-passet på 5120 m där vi fick en storslagen vy av Himalaya inklusive Mt Everest. När vi efter flera timmar var nästan framme stötte vi på ett hopplöst hinder - ett uppförslutande parti av vägen som var isbelagt. Jeepen körde fast då vi försökte köra förbi och det tog oss närmare en timme att få loss den med förenade krafter. Vi promenerade istället 20 minuter fram till Rongphu Monastery på 4980 m där vi kunde beskåda Mt Everest, men vi kom alltså inte till Everest Base Camp ytterligare 8 km längs med vägen. Någon mat fanns inte till oss vid klostret så vi blev rätt så hungriga. Det blev en portion överkokta nudlar på tillbakavägen. Det hann bli mörkt innan vi var tillbaka, vi var framme i Tingri vid 23-tiden.

Måndag 6 mars
Idag åkte vi den återstående sträckan tillbaka till Nepalgränsen. Ett missförstånd uppstod vid frukosten så att vi åt varandras mat och kunde inte riktigt komma överens om vem som skulle betala vad. Vi såg en lastbil med 6 dödsoffer som hade störtat av vägen samma dag som vi åkte upp när det snöade. Idag var vädret mycket bättre när vi åkte den här sträckan så vi kunde se mer.

Tillbaka till Nepal >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]