[Startsidan]

[Kontakta mig]

Dagbok från Nepal

Lördag 19 februari
Färden fortsatte kl 8.30 och idag gick det ännu långsammare med mycket uppförsbackar och en trött buss. Efter en timme började bergen torna upp sig. Jag kom fram till Kathmandu vid 18-tiden där jag fick en "free taxi" till ett hotell i Thamel.

Söndag 20 februari
Jag framkallade tre filmer till rimligt pris och med godkänt resultat. Jag konstaterade att det inte går att åka till Tibet förrän på lördag med en 4 dagars Land Cruiser-tur och bokade den turen. Det var ett långvarigt strömavbrott på kvällen så affärerna fick ta till levande ljus.

Måndag 21 februari
Jag tog en buss till Pokhara 20 mil väster om Kathmandu, dit jag kom kl 13. Sträckan var mycket vacker. Det verkar vara en del trafikolyckor här uppe i bergen, har sett ett par hittills. Jag möttes av en kille från hotellet som hade bokats åt mig i Kathmandu, de är väldigt mycket för att fixa saker och ting åt mig här. Han körde iväg mig med moped med stora ryggsäcken på. Jag gick en runda i stan och den var väl inte jätteintressant. Det var en demonstration som stoppade upp trafiken.

Tisdag 22 februari
Åkte båt över till andra sidan av Phewa Lake via en liten tempelö. Jag klev upp på kullen på andra sidan och det tog 45 minuter. Där fanns en pagod och mycket fin utsikt över sjön och stan. På vägen ner mötte jag en gubbe som undrade om jag inte skulle ha lite marijuana, och han var inte den första, jag har flera gånger blivit erbjuden hasch och liknande de senaste dagarna.

Onsdag 23 februari
Jag steg upp tidigt för att hinna med 7-bussen tillbaka till Kathmandu. På morgonen var det molnfritt så jag kunde se Annapurnabergskedjan.

Torsdag 24 februari
Idag fyllde jag 20 år. Jag ringde hem lite snabbt och skickade ett grattisvykort till mig själv. Sedan promenerade jag på Kathmandus smala gator till Durbar Square, och inhandlade varma kläder inför Tibetresan.

Fredag 25 februari
Jag skulle "träffa gruppen" kl 14 hos Royal Mt Trekking men det var ingen annan som kom så det blev bara en kort pratstund. Jag råkade ha sönder spegeln på rummet då jag skulle hänga handduken på den.

Lördag 26 februari
Jag lämnade hotellet kl 5 på morgonen, men halvvägs till Royal Mt Trekking kom hotellkillen rusande efter mig och helt förtvivlad krävde han mig på ersättning för den trasiga spegeln. Jag blev av med honom med Rs 300. Det var 6 personer i gruppen och trevliga var de allihop. Vi åkte buss till den nepalesiska gränsbyn Kodari vilket tog 4 timmar, och sedan lastbil på den mycket dåliga vägen i gränszonen mellan Nepal och Tibet. Vi fick gå den sista biten till Zhangmu p.g.a. trafikstockning, men en bärare tog min tunga ryggsäck.

Tibet >>>

Måndag 6 mars (forts.)
Vi åkte i två taxibilar från Kodari tillbaka till Kathmandu och återigen hann det bli mörkt innan vi var framme.

Tisdag 7 mars
Jag gjorde diverse ärenden i Kathmandu, köpte souvenirer och framkallade bilder.

Onsdag 8 mars
Bussresan österut genom Nepal till den indiska gränsen var lite märkligt organiserad. Jag köpte biljetten via hotellet och kl 14.30 blev jag visad till en taxi som tog mig till ett kontor där jag fick sitta och vänta på att bussen skulle komma. Efter en stund kom beskedet att "bussen redan hade gått" varpå en kille körde iväg mig på en moped med stora ryggsäcken på vilket blev väldigt obekvämt efter en sund. Det var nämligen en bra bit att köra längs med vägen till en plats där bussen stod och väntade. De insisterade på att min stora ryggsäck skulle stå och blockera den smala mittgången, så varje gång det var paus, och det var det många gånger, fick alla stå i kö för att kliva över den. Väldigt tröttsam musik spelades också, och vi stod stilla länge under natten.

Tillbaka till Indien >>>

Karta:
Dagbok:
Bilder:
Övrigt:
[USA] - [Mexico] - [Fiji] - [NZ] - [Austr] - [Indones] - [Malay] - [Singapore] - [Thailand] - [Myanmar] - [Indien] - [Nepal] - [Tibet] - [Sri Lanka] - [Maldiv]
[Kuriosa] - [Valuta] - [Pass-stämplar] - [Vykort] - [Frimärken] - [Hela dagboken] - [Höjdpunkter] - [Sammanfattning] - [Nyår i Sydney]