Tekniska specifikationer Tu-330


 
Längd :
42,0 meter
Spännvidd :
42,3 meter
Höjd :
14,0 meter
Motorer :
PS-90AT, RB.211-535E4B eller PW2037
Operativ tomvikt :
Data ej tillgängliga.
Max startvikt (MTOW) :
103,5 ton
Maximal landningsvikt :
Data ej tillgängliga.
Maximal last :
35,0 ton
Marschfart :
432 - 459 knop
Stighastighet :
Data ej tillgängliga.
Startsträcka :
Data ej tillgängliga.
Landningssträcka :
Data ej tillgängliga.
Räckvidd med full last :
1.620 nm (3.000 kilometer)
Antal piloter :
2
Antal passagerare :
Fraktflygplan (ev. passagerare i framtiden)

Första flygning :
1996.

Första leverans :
1998/1999.

Roll :
Fraktflygplan baserat på Tu-204, som konkurrerar med Antonov An-70 och Airbus Euroflag FLA.

Strukturell livslängd :
60.000 flygtimmar eller 45.000 flygningar.

Stolsavstånd :
Ej applicerbart. (Ev. kanske en passagerarversion för dåliga flygfält utvecklas.)

Pentry :
Ej applicerbart.

Trycksättning :
Uppgift ej tillgänglig.

Fraktutrymme :
19,5 x 4 x 4 meter. Access via en lastdörr i stjärtpartiet på 4 x 4 meter. (Samma typ som Lockheed C-130 Hercules och An-70.)

Styrytor i vingarna :
Skevroder, 2-delade dubbelslottade klaffar, flerdelade GS, 5-delade spoilers, samt 4-delade slots.

Styrytor i stjärten :
2-delat höjdroder och 2-delat sidroder. Trimbar stabilisator.

Styrsystem :
Triplex digitalt fly-by-wire med analog backup. (Samma som i Tu-204 och Tu-334.)

Tillverkningsmaterial :
Aluminium och kompositer. 70 % av komponenterna är identiska med Tu-204, för att ge kortare utvecklingstid.

Motorer :
2 x Perm Motors (Aviadvigatel) PS-90AT (158,3 kN) eller Rolls Royce RB.211-535E4B (178,38 kN), alternativt Pratt & Whitney
PW 2037 (170,1 kN) turbofläkt.

Bränsletankarnas kapacitet :
Uppgift ej tillgänglig.

Elsystem :
200/115 Volt 400 Hz AC via två motordrivna generatorer. APU (troligen TA-12-60 eller GTCP-331-200 eller 260).

Hydraulsystem :
Tredubblat. 3,002 psi.

Bromssystem :
Reversering på motorerna. Låsningsfria hjulbromsar med kolfiberskivor.

Avisningssystem :
Uppgift ej tillgänglig.

Radar :
Gukol navigations/väderradar.

Avionik och instrument :
6 CRT-displayer för flygläges- och systeminformationen. Sviten klarar ICAO CAT IIIa och är densamma som i Tu-204-100/214.

Andra modeller :
Tu-330 är den vanliga modellen.

Tu-338 är en version med motorer anpassade för flytande gas som bränsle. (Ex. vätgas.)

Till bild av Tu-330, klicka

Cockpit i Tu-330, klicka

Till huvudsidan

Copyright © 1999 Matts-Erik Lindmark