Tekniska specifikationer Tu-214 och Tu-224.
 

(Data för Tu-224 i kursiv stil, vid skillnader.)


Längd :
46,16 meter
Spännvidd :
41,8 meter
Höjd :
13,9 meter
Motorer :
Perm Motors PS-90A (158,3 kN) Rolls Royce RB.211-535E4B
Operativ tomvikt :
55,2 ton
Max startvikt (MTOW) :
110,75 ton
Maximal landningsvikt :
89,5 ton
Maximal last :
25,2 ton
Marschfart :
448 knop
Stighastighet :
Data ej tillgängliga.
Startsträcka :
7.382 fot (2.250 meter)
Landningssträcka :
Samma bankrav som start.
Räckvidd med full last :
3.418 nm (6.330 km)
Antal piloter :
2 (ev. instruktör också)
Antal passagerare :
170 - 214 (beroende på klasser)

Första flygning :
1992 (Tu-224) och 1997 (Tu-214).

Första leverans :
1996 (Tu-224). Tu-214 har inte börjat levereras än.

Roll :
Version av Tu-204-100 (Tu-214) och Tu-204-120 (Tu-224) med längre räckvidd och större lastförmåga.

Strukturell livslängd :
60.000 flygtimmar eller 45.000 flygningar.

Stolsavstånd :
81 - 99 centimeter (beroende på klassindelning och version).

Pentry :
4 pentryn standard (framför passagerarkabinen, i främre och mittersta delarna av denna, samt bakom densamma).

Trycksättning :
8,40 psi. Tu-224 använder ett förbättrat trycksättningssystem utvecklat av AlliedSignal/Liebherr/TEPLOOBMENNIK som är
10 - 15 % mer effektivt än i Tu-214, samt 20 - 30 % lättare.
Tu-214 har samma system som Tu-204-100.

Fraktutrymme :
Identiskt med Tu-204-100 och -120.

Styrytor i vingarna :
Skevroder, 2-delade dubbelslottade klaffar, 5-delade spoilers och 4-delade slots, samt 2-delade GS.

Styrytor i stjärten :
Höjdroder, sidroder, samt trimbar stabilisator.

Styrsystem :
Digitalt Triplex-fly-by-wire-system med analog backup.

Tillverkningsmaterial :
Aluminium, inklusive aluminium-lithium och titan. Kompositer används till komponenter i vingrötterna, delar av stjärtpartiet,
samt diverse paneler och det yttre skalet. 18 % av den strukturella vikten är kompositmaterial.

Motorer :
2 x Perm Motors (Aviadvigatel) PS-90A (158,3 kN) turbofläkt (Tu-214) eller Rolls Royce RB.211-535E4B (178,38 kN) turbofläkt (Tu-224).

Bränsletankarnas kapacitet :
40.730 kg.

Elsystem :
200/115 Volts AC-system 400 Hz via två generatorer. 27 Volts DC-system. APU TA-12-60 (Tu-214) eller GTCP 31-200/260 (Tu-224).

Hydraulsystem :
3-dubblat. 3,002 psi.

Bromssystem :
Reversering på motorerna, samt bromsskivor av kolfiber och låsningsfritt system på hjulbromsarna. Tu-224 har bromsskivor
av Carbenix 4000 (kolfibermaterial utvecklat av AlliedSignal.)

Avisningssystem :
Uppgift ej tillgänglig.

Radar :
RDR-4B väderradar.

Avionik och instrument :
Tu-214 har en rysk avioniksvit med 6 CRT-displayer för flygläges- och systeminformation. Den klarar ICAO CAT IIIa.
Tu-224 är utrustad med en avioniksvit utvecklad av AlliedSignal och AVIA, som består av 6 LCD-TFT-displayer, dubbla
ARINC-739 FMS:er (Flight Management System), GPS-navigation, avancerat radiosystem och kollisonsvarning enligt
TCAS-II-standarden.

Andra modeller :
Tu-214 C3. Kombinerad frakt/pax-modell av Tu-214, som även kan konverteras till ren pax eller ren frakt med enkla handgrepp.

Tu-224C. Ren fraktversion av Tu-224.

Viktigt att notera : Tu-224 säljs och marknadsförs av BRAVIA (British Russian Aviation Corp.), ett bolag som består av Tupolev,
Aviastar, Aviaexport och Russian branch of Flemings.

Tupolev Tu-214, klicka

Cockpit i Tu-214, klicka

BRAVIA Tu-224, klicka

Till Huvudsidan

Copyright © 1999 Matts-Erik Lindmark