Tekniska specifikationer Tu-204-120



 
 
 
 
Längd :
46,0 meter
Spännvidd :
42,0 meter
Höjd :
13,9 meter
Motorer :
Rolls Royce RB.211-535E4B (178,38 kN) turbofläkt
Operativ tomvikt :
58,3 ton
Max startvikt (MTOW) :
103 ton
Maximal landningsvikt :
88,2 ton
Maximal last :
21,0 ton
Marschfart :
437 - 459 knop
Stighastighet :
Data ej tillgängliga.
Startsträcka :
7.382 fot (2.250 meter)
Landningssträcka :
Samma bankrav som start.
Marschhöjd :
36.420 - 41.340 fot (11.100 - 12.600 meter)
Räckvidd med full last :
2.700 nm (5.000 kilometer)
Antal piloter :
2 (ev. instruktör också)
Antal passagerare :
170 - 214 (beroende på klasser)

Första flygning :
14 augusti 1992. (Tu-204-120. Ursprungliga Tu-204-100 premiärflög den 2:a januari 1989 med chefspiloten A. Talalakin.)

Första leverans :
1997 till KrasAir och 1998 till Air Cairo. (Tu-204-100 leverades till Vnukovo Airlines 1993.)

Roll :
Trafikflygplan eller fraktflygplan för medellånga distanser.

Strukturell livslängd :
60.000 flygtimmar eller 45.000 flygningar.

Stolsavstånd :
81 - 99 centimeter (beroende på klassindelning och klass).

Pentry :
2 pentryn standard, framför och bakom passagerkabinen. (Andra konfigurationer på kundens begäran.)

Trycksättning :
8,40 psi.

Fraktutrymme :
11 m3 i främre delen för 3 x LD3-46-containers och 15,4 m3 i bakre delen för 5 x LD3-46-containers.

Styrytor i vingarna :
Skevroder, 2-delade dubbelslottade klaffar, 5-delade spoilers, 4-delade slots och 2-delade markspoilers / GS.

Styrytor i stjärten :
Höjdroder och sidroder, samt trimbar stabilisator.

Styrsystem :
Triplex digitalt fly-by-wire-system med analog backup.

Tillverkningsmaterial :
Aluminium, inklusive aluminium-lithium och titan. Kompositer används till komponenter i vingrötterna, delar av stjärtpartiet,
samt diverse paneler och det yttre skalet. 18 % av strukturvikten är kompositmaterial.

Motorer :
2 x Rolls Royce RB.211-535E4B (178,38 kN) turbofläktmotorer.

Bränsletankarnas kapacitet :
32.700 kg i Tu-204-100-serien.

Elsystem :
200/115 Volt AC-system 400 Hz via två generatorer. 27 Volts DC-system. APU TA-12-60 (i -100) eller GTCP-31-200/260 i -120.

Hydraulsystem :
Tredubblat. 3,002 psi.

Bromssystem :
Reversering på motorerna. Hjulbromsarna är låsningsfria och har kolfiberskivor.

Avisningssystem :
Uppgift ej tillgänglig.

Radar :
RDR-4B väderradar.

Avionik och instrument :
Honeywell VIA-2000 med 6 stycken LCD-displayer (TFT) för flygläges- och systeminformation. Klarar CAT IIIb.

Andra modeller :
Tu-204-100 är den första versionen med 2 stycken Perm Motors (Aviadvigatel) PS-90A-motorer.

Tu-204C och Oriol Avia-Tu-204 Freighter är fraktversioner av Tu-204-100, med en lastkapacitet på 23,5 ton.

Tu-204-120 är en version med Rolls Royce RB.211-535E4B, Honeywell VIA-2000-avionik och kabininteriör utvecklad i England
avsedd för den västliga marknaden. Modellen marknadsförs av Sirocco Aerospace International.

Tu-204-120C är samma sak som Tu-204C, men med samma system som Tu-204-120.

Sirocco Tu-204-120, klicka

Cockpit Sirocco Tu-204-120, klicka

Till Huvudsidan

Copyright © 1999 Matts-Erik Lindmark