Tekniska specifikationer Tu-154.

 
 
Längd :
47,925 meter
Spännvidd :
37,55 meter
Höjd :
11,4 meter
Motorer :
Soloviev/Aviadvigatel D-30KU-154-II (103,9 kN) turbofläkt
Operativ tomvikt :
55,3 ton
Max startvikt (MTOW) :
100 ton
Maximal landningsvikt :
80 ton
Maximal last :
18 ton
Marschfart :
513 knop
Stighastighet :
Data ej tillgängliga.
Startsträcka :
8.600 fot (2.800 meter)
Landningssträcka :
Samma bankrav som start.
Räckvidd med full last :
2.106 nm (3.900 kilometer).
Marschhöjd :
39.040 fot (11.900 meter).
Antal piloter :
3
Antal passagerare :
164 - 180 (beroende på klasser)

Första flygning :
4:e oktober 1968. (För första prototypen).

Första leverans :
1971 till Aeroflot. (Första modellen Tu-154. Tu-154M sattes i tjänst den 27:e december 1984.)

Roll :
Trafikflygplan för medellånga distanser.

Strukturell livslängd (testad) :
20.000 flygtimmar eller 15.000 flygningar.

Stolsavstånd :
Beroende på version.

Pentry :
Beroende på version.

Trycksättning :
8,41 psi.

Fraktutrymme :
21,5 m3 i främre delen, 16,5 m3 i bakre delen (trycksatta), samt 5 m3 utan tryck längst bak under kabingolvet.

Styrytor i vingarna :
Skevroder (med tabs), trippellslottade klaffar, slots, och 4-delade spoilers. 4 styrplåtar (för luftströmmen) på vingens översida.

Styrytor i stjärten :
T-stjärt, med trimbar stabilisator, höjdroder (med tabs) och sidroder.

Styrsystem :
Hydrauliskt, men med elektriska slots, stabilisatortrim och tab-manövrering.

Tillverkningsmaterial :
Aluminum. Kompositmaterial i höjd- och sidrodret.

Motorer :
3 x Soloviev (Aviadvigatel) D-30KU-154-II (103,9 kN) turbofläktmotorer.

Bränsletankarnas kapacitet :
39.750 kg.

Elsystem :
3-fas AC-system via en 40 kVA alternator till varje motor, som producerar 115 Volt/400 Hz ström. 36 Volt, 400 Hz AC-reservsystem (AC). 27 Volt DC från 4 batterier.

Hydraulsystem :
Tredubblat, 3,002 psi för varje.

Bromssystem :
Reversering på yttermotorerna, skivor och låsningsfritt system på huvudställen.

Avisningssystem :
Varmluft för motorernas luftintag, vingarna och stabilisatorns framkanter. Slotsen elektriskt uppvärmda.

Radar :
Väderradar.

Avionik och instrument :
Klarar ICAO CAT II. Inkluderar autopilot, tredubblat navigationssystem, GPWS och HF/VHF-kommunikation.

Andra modeller :
Tu-154. Den ursprungliga modellen med Kuznetsov NK-8-2-motorer.

Tu-154A och B. Förbättrade versioner.

Tu-154M. Version med D-30-motorerna och förbättrad avionik.

Tu-154M2. Projekt (nedlagt) av en Tu-154 med två stycken Perm Motors/Aviadvigatel PS-90A-motorer.

Tu-155. Flygande provbänk för vätgas- och metandrivna motorer.

Bild av Tu-154, klicka

Till ritning av Tu-154, klicka

Till Huvudsidan

Copyright © 1999 Matts-Erik Lindmark