Tekniska specifikationer Tu-134.


 
 
Längd :
34,3 meter
Spännvidd :
29,0 meter
Höjd :
9,144 meter
Motorer :
Soloviev D-30-II (66,6 kN) turbofläkt
Operativ tomvikt :
25 ton
Max startvikt (MTOW) :
47 ton
Maximal landningsvikt :
Data ej tillgängliga.
Maximal last :
9,3 ton
Marschfart :
459 knop
Stighastighet :
 Data ej tillgängliga.
Startsträcka :
2.400 meter (vid MTOW)
Landningssträcka :
2.200 meter
Räckvidd med full last :
1020,6 nm (1.890 kilometer)
Marschhöjd :
36.500 fot
Antal piloter :
3
Antal passagerare :
68 - 84 (beroende på klassindelning)

Första flygning :
29:e juli 1963.

Första leverans :
3:e september 1967.

Roll :
Trafikflygplan för kortdistanstrafik på mindre destinationer.

Strukturell livslängd :
30.000 timmar eller 20.000 flygningar.

Stolsavstånd :
Beroende på version.

Pentry :
1, bakom cockpit.

Trycksättning :
Uppgift ej tillgänglig.

Fraktutrymme :
Beroende på version.

Styrytor i vingarna :
2-delat skevroder (med tabs), dubbelslottade klaffar. Spoilers.

Styrytor i stjärten :
T-stjärt med trimbar stabilisator, sidroder (utan delning) med tab.

Styrsystem :
Elektromekaniskt manövrerade klaffar, hydrauliska spoilers och sidroder.

Tillverkningsmaterial :
Aluminium.

Motorer :
2 x Soloviev D-30-II (66,6 kN) turbofläkt. Prototyperna hade Soloviev D-20P-125-motorer.

Bränsletankarnas kapacitet :
Uppgift ej tillgänglig. (Troligen 15.875 liter.)

Elsystem :
115 Volt, 400 Hz via motordrivna generatorer och en APU. Hjälpgenerator finns. (Tu-134A.)

Hydraulsystem :
3,000 psi.

Bromssystem :
Reversering och hydrauliska skivbromsar.

Avisningssystem :
Uppgift ej tillgänglig.

Radar :
Groza väderradar.

Avionik och instrument :
Klarar ICAO CAT II (i senare versioner från mitten av 70-talet och framåt).

Andra modeller :
Tu-134 (med D-20P-125 och D-30). Första versionen.

Tu-134A. Utvecklad modell med APU och reversering på motorerna.

Tu-134A-3. Version med D-30-3-motorer.

Tu-134B. Version med en Groza-väderradar. (Flera B-versioner fanns, med olika kabinkonfiguration).

Tu-134BV. Testflygplan som användes i Buran-programmet. (Det ryska rymdfärjeprogrammet.)

Tu-134AK. VIP-version för luftfartsmyndigheten No 235. (Nu använd i Rossiya.)

Tu-134L. Kartmätningsflygplan.

Tu-134LK. Flygplan avsett för kosmonautträning.

Tu-134S. Kombinerad pax/fraktversion framtagen för Aviogenex (forna Jugoslavien).

Tu-134SKh (CX). Modifierad Tu-134A för jordbruks-industri.

Tu-134UB-K. Endast ett flygplan byggt.

Tu-134 UB-L. Träningsflygplan för piloter som skolas till Tu-160.

Tu-134Sh. Träningsflygplan för navigatörer.

Tu-134Sh-SL. Variant av Tu-134Sh för utprovning av radarutrustning.

Tu-134LLShP. Flygande laboratorium.

Bild av Tupolev Tu-134, klicka

Till Huvudsidan

Copyright © 1999 Matts-Erik Lindmark