Tekniska specifikationer Tupolev Tu-124.

 
 
Längd :
30,6 meter
Spännvidd :
25,6 meter
Höjd :
Data ej tillgängliga.
Motorer :
Soloviev D-20P (52,9 kN) turbofläkt
Operativ tomvikt :
22 ton
Max startvikt (MTOW) :
38 ton
Maximal landningsvikt :
Data ej tillgängliga.
Maximal last :
6 ton
Marschfart :
432 knop
Stighastighet :
Data ej tillgängliga.
Startsträcka :
Data ej tillgängliga.
Landningssträcka :
Data ej tillgängliga.
Räckvidd med full last :
810 nm (1.500 kilometer) för Tu-124V
Marschhöjd :
30.000 fot
Antal piloter :
4
Antal passagerare :
44 - 56 (beroende på version)

Första flygning :
24:e mars 1960.

Första leverans :
Augusti 1962 till Aeroflot.

Roll :
Trafikflygplan för korta- medellånga distanser. (Tu-124 var det första jetplanet av denna typ som var försett med turbofläktmotorer.) Flygplanstypen är idag tagen ur tjänst.

Strukturell livslängd :
25.000 flygtimmar eller 12.000 flygningar.

Stolsavstånd :
Uppgift ej tillgänglig.

Pentry :
Uppgift ej tillgänglig.

Trycksättning :
Samma som Tu-104.

Fraktutrymme :
Uppgift ej tillgänglig.

Styrytor i vingarna :
Dubbelslottade klaffar, skevroder (med tabs), inga slots, spoilers.

Styrytor i stjärten :
Trimbar stabilisator, höjd- och sidroder (med tabs).

Styrsystem :
Mekaniskt / hydrauliskt.

Tillverkningsmaterial :
Aluminium.

Motorer :
2 x Soloviev (nuv. Perm Motors) D-20P (52,9 kN) turbofläkt.

Bränsletankarnas kapacitet :
13.500 liter.

Elsystem :
Uppgift ej tillgänglig.

Hydraulsystem :
3,000 psi.

Bromssystem :
Hydrauliska hjulbromsar (skivor).

Avisningssystem :
Uppgift ej tillgänglig.

Radar :
Väderradar.

Avionik och instrument :
IFR (okänt vilka krav avioniken klarar).

Andra modeller :
Tu-124. Standardmodellen för 44 passagerare.

Tu-124V. Förbättrad modell med längre räckvidd och högre MTOW, samt kapacitet för 56 passagerare.

Tu-124K. Biz-jet / VIP-version med 32 stolar i lyxklass med bord m.m.

Tu-124Sh-1 och Sh-2. Tu-124:or utrustade för navigatörsträning.

Bild av Tu-124, klicka

Ritning av Tu-124, klicka

Till Huvudsidan

Copyright © 1999 Matts-Erik Lindmark